Jönssonligan!

Av Karolina - 3 december 2019 06:15

Glasögonen är på plats. Edward har under tre veckor haft en sån hatlängtan efter sina glasögon. I onsdags kom dom. I torsdag hade han dom med till skolan men han hade dom inte på sig en enda lektion. Med Pep-talk, hurrarop och en bekräftan! om att inget kommer att säga något elak så gick fredagen bättre.

Julpyntet är uppe sedan i fredags. Lovisa låg hemma med feber hela dagen. Jag åkte till jobbet och rafsade av det viktigaste och tog sen tidig helg redan vid lunchtid. Eftersom sjukdomen också gjorde att kvällens innebandyträningar, för vår del, blev inställda så passade jag och grabbarna på att julsmycka huset. Det tjatades också om att klä granen, men där sa jag nej, ända fram till söndag då jag inte orkade höra tjatet längre. Nu är även den uppe, klädd och redo för jul.

Snö - första flingorna som än ligger kvar. Några minusgrader utomhus sedan fredags. Ett stort plus för att det blir mycket ljusare ute, ett stort minus för att frosten på bilrutorna är som pansar.

Julklappar, nästan klar? Nja, man får väl tacka Black Friday och näthandeln för det rejäla skutt i antalet inköpta julklappar denna helg genererat. Kan inte påstå att vi handlat klart men vi är på god väg. Framförallt så har vi en PLAN.

Nu väcka ungar, julkalender, frukost och sen skola!

Av Karolina - 4 november 2019 17:19

Edward har uppdaterat sin höstlook med ny glugg och fräscha glajjor.

Översynthet ger honom huvudvärk och svårighet när han läser, ljuskänsligheten kommer av en lätt skelning. Det ska förhoppningsvis växa bort med tiden men just nu blir det glasögon vid läsning, tv- och iPad användning.

Vad gluggen gäller så ramlade tanden ur i sömnen natten till söndag, upphittad under kudden och sen placerad i ett glas i väntan på tandfeen. Måndag morgon - ingen guldpeng! Lovisa informerade snabbt om att hennes senaste affär med tandfeen resulterade i en swishinsättning. Summan hade dessutom höjts med 500%. Edward blev nöjd för stunden och William konstaterad glatt att han nästa gång ska gömma tanden under kudden så att tandfeen inte kan betala ut i cash.

Nu är innebandyn för dagen avslutad, hem och äta och sen i säng - yeah!

Av Karolina - 1 november 2019 20:51

Höst - Ja, minusgrader, frosttäckta tak och bilar, hala vägbanor och fingervantar på. Man kan ana att vintern är på väg. Vad hände med dagsljuset? Vi ställde om klockan och vips är det mörkt dygnet runt. Jag hängde upp vinterbelysningen utomhus för några veckor sen, sedan igår tänder jag den utan att skämmas.

Lov - nja. Lovisa checkade ut från familjen förra fredagen och har sedan dess njutit av höstlov i Åre. Vi andra har hängt kvar här hemma. Middag med vänner, en kryssning som blev till en brygg-segling då fartyget gick sönder, äventyrsgolf, orimligt mycket godis, kalas och ?bus eller godis?.

Jobb och fritids har fyllt onsdag till fredag och nu har vi tagit helg igen. En spegelblank Södersjö får avbilda det lugn jag hoppas få känna...

Av Karolina - 29 september 2019 17:49

Vi har pausat vardagen, tackat nej till deltagande i träningar och matcher, lagt alla måsten åt sidan och tagit en långhelg i fjällen.

Lite vandring, korvgrillning, vedeldad bastu, måttligt med regn och en stor portion avkoppling och frisk luft.

Av Karolina - 1 september 2019 15:39

Den där känslan när man vill göra något kul, men det inte riktigt går som man tänkt sig.

Vi skulle åka in till city och ta en promenad i det härliga vädret. Jag hade spetsat in mig på Odenplan med omnejd, en promenad från KTH mot Vasaparken där barnen kunde underhålla sig en stund. Äta lite glass och bara "chilla". Efter några lättare protester körde vi in till stan, parkerade längs Valhallavägen och promenerad mot Odenplan. Grabbarna påpekad varje gång de såg en polisbil och i korsningen vid Sveavägen reflekterade vi över mängden polisbilar en "vanlig" söndag. Man kan säga att eventuella frågetecken som vi byggt upp klarnade när vi kom upp till Odenplan.

Vi hade missat att det spelas fotbollsderby på Friends arena, AIK - Djurgården. Odengatan var full av Djurgårdssupportrar, bengaliska eldar som rökfyllde hela kvarteret och poliser överallt. Edward började gråta för att det var läskigt, planen att gå till Vasaparken fick skrotas. Istället promenerade vi tillbaka till bilen och åkte hem.

Vad har vi lärt oss? Läs på i pressen innan planerad utflykt - även sportsidorna!

Nu ska jag ge mig ut i spöregnet och heja i ett lite mer stillsamt derby mellan ÅBK Maggan och ÅBK Skånsta. Må bästa lag vinna...

Av Karolina - 24 augusti 2019 20:40

Det normala ekorrhjulet som spinner i 120km/h. Jobb, skola, träningar, kompisar, handling, matlagning och fast nattningstid för att hinna få några timmars sömn innan klockan ringer igen - tidigt!

På ett sätt väldigt tråkigt att sommarn gick så fort, på ett sätt skönt att nu komma tillbaka i rutiner. Det sägs att människan mår bra av rutiner och varken jag eller min familj är något undantag i den frågan. Grabbarna har varit i gång med fritids hela veckan innan skolan började på torsdag. Lovisa däremot har varit hemma eftersom vi, i samråd, har sagt upp hennes fritidsplats. I onsdags var hon riktigt uttråkad. Hon dammsög och fyllde diskmaskinen precis som vi hade kommit överens om, sen packade hon ryggsäcken med matlåda och promenerad 4 kilometer för att hänga med mig på jobbet. Om jag ska vara helt ärlig tror jag hon kommer mer för att hänga med Maria i receptionen eftersom det jobbet tydligen är roligare.

I torsdag drog iallafall skolan igång och på fredag fick jag packa ihop redan kl.9:30 för att vabba terminens första gång. Vad ska man säga när skolan ringer och låter meddela att de stänger efter ett massutbrott av kräksjuka? 150 barn som skickades hem för att minska smittspridning och möjliggöra sanering av lokalerna. Alla 48 timmar har inte gått än, och jag kanske säger för mycket nu, men än är det ingen som känner något i den här familjen. Det stora utbrottet har enligt uppgift skett i Edwards årskurs och han var turligt nog på idrottslektion i en helt annan byggnad när "skiten träffa fläkten". Kanske kanske hade vi tur denna gång.

Veckan som kommer ska Johan börja en chefsutbildning och jag ska iväg på planeringsdagar något som jag ogärna missar. Alla träningar drar igång och Lovisa fyller tvåsiffrigt. Alltså inte läge att vara sjuk!

I brist på andra bilder avslutar jag med en bild på vårt nya husdjur, rolig men väldigt kort bekantskap eftersom Lovisa fick en panikattack. Johan släppte ut stackarn på parkering - den sågs senast springa på alla 8 mot Täby.

Av Karolina - 6 augusti 2019 21:47

Jobbet är i gång och dag två avverkad. Jag har sällan svårt att komma ur sängen, men i morse då var det tungt på riktigt. Tisdagar brukar vara mina tröttaste dagar i veckan så jag hoppas på mer energi imorgon.

Sista veckan i Lofsdalen gick så fort. Vi hade helt fantastiskt väder i några dagar, så pass varmt att det inte var läge för fysisk aktivitet. Vi besökte istället stranden, käkade glass och hängde i skuggan.    När vädret blev mildare passade vi på att ta ytterligare en tur till toppen av Hovärken. Vi har promenerat till Solgropen. Edward och Johan har cyklat Downhill en heldag. Vi har städat, tvättat och packat, klippt gräs och käkat pizza. Vaktat bortsprungen ponny som ville vara behjälplig med gräsklippningen, gräset är som sagt alltid grönare på andra sidan, iallafall enligt Piggelin. Antalet pärlplattor som producerats är otaligt. Produktiva men ändå väldigt avkopplade sista dagar.

d       I fredags rullade bilen mot Idre. Vi avslutade med ett sista dygn på Idre Fjäll. Den här gången hyrde vi en stuga i fjällbyn. Vi cyklad några timmar på fredag och sen gjorde vi en tidig kväll. Grabbarna hann med en kort cykelrunda även på lördag medan jag och Lovisa packade de sista inför hemfärden. 10:00 rullade bilen och 18:00 ankom vi hemadressen, fullastade! 5 hela veckor semester, 3 dagar har spenderats på plats hemma, precis lagom.

Nu är det fullt ös på hemmaplan. Barnen har hunnit sakna kompisar så huset har varit fullt av barn de sista dagarna.

Av Karolina - 27 juli 2019 11:33

Idre har levererat även detta år. I onsdags packade vi bilen och rullade en timme åt sydväst till sommarparkeringen på Nipfjället. Barnen sprang upp på Lill-Nipen och vi vuxna vaggade efter, vacker utsikt med Norge i väst och Hovärken i nordost. Sedan fortsatte vi att vandra några timmar på fjället, soligt och varmt men på kalfjället fläktade de något. Vid middagstid checkade vi in på campingen i byn. Barnen blev besvikna när förra årets plats var upptagen av en husbil, men tältet kom upp ändå.

Dag två i Idre spenderades på cykelsandlarna. Vi körde fjället runt på gröna och blåa leder, tog många vätskepauser på skuggiga platser och spenderade mycket tid i Skills-area. 7 timmar efter start bestämde vi oss för att kasta in handdukarna, bege oss till campingen och kasta oss i sjön för att skölja av saltlagret på huden. Ingen hade svårt att somna denna kväll. Kl.22 var det tyst i tältet och morgonen där på när jag vaknade kl.08 var det fortfarande tyst. Efter frukost rev vi tält och packade bilen, tillbaka till Idre fjäll för en runda Minigolf medans Johan cyklade. Vi sammanstrålade för lunch och sedan ville - hör och häpnad - båda Edward och William cykla i Skills-area. Jag och Lovisa tog en promenad, käkade glass och inväntade tid för avresa mot Lofsdalen.

I natt har vi sovit i sängar, dock ca. +30 grader varmt  i sovrummen trots försök att vädra ut. I dag är stora återställningsdagen. Edward har lagat punktering på sin cykel och nu är alla barnen ute och tvättar sina cyklar, tältet och sovsäckarna hänger på tork/vädring och samtliga svettiga kläder tar sig ett varv i tvättmaskinen. En lugn dag med andra ord.

En trebarnsmammas kaotiska liv...