Jönssonligan!

Alla inlägg under december 2010

Av Karolina - 30 december 2010 21:17

Johan har snart bara 2 veckor kvar innan jobbet drar igång igen. Sedan i måndags har vi tagit det lite lugnare på flyttfronten. Vi har plockat och skruvat en del men i ett mycket lugnare tempo. Nu är allt klart för stunden, såklart det finns några småsaker man skulle vilja fixa till men det får vi ta allt eftersom.


I tisdags fick vi finbesök från Skåne. Jonnie och Gunilla anlände på eftermiddagen och stannade ända till onsdaglunch. Trevligt att de kunde stanna lite längre istället för att stressa hem samma dag. Vi gjorde dock inget speciellt, umgicks och skruvade ihop lite Ikeasaker som de så snällt hade köpt med sig till oss.

  

 

Männen skruvade...  

Lovisa visade upp alla sina julklappar för Gunilla...

      

Och så några bilder som jag stulit av Jonnie...


Idag har familjen packat in sig i bilen och åkt in till stan. Besökt Marinmuseum och köpt en kroklist till badrummet. Jag har tvättat och diskat, Johan har skottat och lagat mat, Mekarmaja har gått på som en virvelvind och Köttbullen har sovit mest hela tiden. En vanlig torsdag med andra ord.


Imorgon ska vi räkna ner de sista timmarna av detta år, nyårsmiddag med vänner här hemma. Förhoppningsvis kommer det att bli en mycket trevlig kväll, jag återkommer med resultatet.

Av Karolina - 27 december 2010 10:35

från gårdagen...

    

På hyllan i vardagsrummet - svärfars önskan...

     

Och så en bild på gullungen som sprang runt i ett av sina nya nattlinnen nu på morgonen...

    

Nu ligger hon i vilar i Athenas bädd, Wille sover i babysittern, Athena sover på soffan och Johan skruvar upp persienner...vad jag ska ta mig för återstår att se.

Av Karolina - 27 december 2010 07:46

för denna gång. Nu laddar vi inför det nya året som startar om några dagar. Alla kartonger är uppackade, vinden är tömd och förrådet organiserats. Idag ska det slängas skräp från alla julklappar och kanske skruvas upp en och annan gardinstång. Johan har fått för sig att julgranen och tomtarna ska slängas ut men där har jag satt ner foten. Julen varar än till påska - det lever jag efter.


Igår hade vi finbesök från storstan. Jonas och Jeanette kom till lunch och åkte lagomt till läggdags. Så fantastiskt roligt att ses igen, vi gjorde vårt bästa för att sälja in Karlskrona som den perfekta platsen att bo på men jag vet inte hur vi lyckades. Vi kom iallafall överens om att försöka träffas innan sommarn, ett halvår mellan gångerna är lite väl lång tid.


Nu sitter två snoriga tjejer i soffan, snart dags för frukost men först ska vi väcka pappa och Wille. Den lilla gossen har sovit fantastiskt bra de sista nätterna, igår 23:30 till 08:30 och i natt somnade han 00:30 och sover än. Visan har som sagt blivit lite förkyld - mamma som smittat henne - så hon vaknar några gånger/natt för att hon tappar nappen när näsan är täppt.

Av Karolina - 25 december 2010 18:54

Det har gått några dagar sedan jag uppdaterade sist. Det här med att flytta och packa upp allt samtidigt som två små barn kräver ens uppmärksamhet, Athena ska ha sitt och vädrets makter motarbetar oss är inte lätt. Har inte heller så stora nyheter att komma med.


Svärfar kom på besök i måndagskväll och stannade till onsdagmorgon. Vi fick hjälp med en massa småsaker och hann fått en väldigt bra ordning i garderoberna och carporten innan han åkte. Lovisa försökte också hjälpa till...

  

Och hon fick välja kläder till lillebror - då går det så här...

  

Julafton skulle vi fått besök från Skåne, men en bilfärd på 23 mil var inte aktuell igår. Det var förenat med dödsfara att ge sig ut på vägarna. Istället blev det en lugn afton för lilla familjen. Julmat, klappar och Kalle Anka bjöd dagen/kvällen på. Vi gjorde vårt bästa för att upprätthålla traditionerna.

    

Wille hänge med pappa framför datorn, lilleman är vaken betydligt mycket mer på dagarna och vill vara med där det händer...

  

Vi gav oss själva en inflyttningspresent/julklapp, hög tid att slänga ut den gamla tjocktv:n...

  

Idag har vi packat upp, organiserat ännu mer, fikat med Lina & Fredrik och nu väntar vi på att Visan ska somna så att vi kan bära ut saker i förrådet.

    

Men dagen startade med mys i mamma & pappas säng, "Mekar Maja" och "Köttbullen"...

Av Karolina - 20 december 2010 13:27

        

BARNENS RUM

   

FÖRÄLDRARNAS SOVRUM

   

HALLEN

   

BADRUMMET

       

VARDAGSRUMMET

     

KÖKET

   

OCH FRUKOST UTSIKTEN! 

Av Karolina - 17 december 2010 14:11

mitt i allt flyttkaos!


Nycklarna är i våra händer, besiktningen gick bra. Förutom några småsaker som målarna ska fixa på måndag så var allt godkänt. Johan har åkt ut med allt ömtåligt porslin och i morgon går det stora flyttlasset. Tyvärr glömde vi kameran imorse och på nåt sätt har den försvunnit i flyttkaoset. Imorgon kommer förhoppninsvis bilder.


Nu måste jag ta tag i restpackningen, frosta ur frysen och städa lite...om jag hinner!

Av Karolina - 16 december 2010 07:48

Idag är en sån dag då jag vaknat och nu sitter och drömmer mig bort till den dag då barnen börjat skolan, nätterna består av bara sömn och jag får jobba. Just nu är det bara stressande att gå omkring här hemma. Allt som jag kunnat packa ligger i kartonger. Idag ska garderoberna städas ur och förhoppningsvis lyckas jag putsa fönstrena också. Allt som jag gör klart är ett plus inför söndagen då Johan ska städa.


Trött är jag också, kl.03:30 bestämde sig både William och Lovisa för att det var dags att stiga upp. Föräldrarna var inte lika övertygade. Tillslut lyckades vi söva dom i var sitt rum, vilket inneburit att jag sovit de sista timmarna på soffan - inte så skönt.


Nervositeten har ökat till maxnivå inför besiktningen imorgon, allt bara måste gå bra. Man brukar ju säga att man skaffar sig huvudvärk när man skaffar barn och nu har vi lyckats dra på oss ett magsår också. Sakerna att oroa sig för blir ju inte färre, men all glädje som barnen och förhoppningsvis också huset kommer att ge oss borde väga upp det hela.


Idag har Johan "Lillejul" på jobbet så han kommer inte hem förräns sent. Jag har två promenader att se fram emot, stormen som skulle rulla in över oss får gärna hålla sig borta. Utöver städning kommer det nog inte att hända så mycket skoj i dag.


Igår fick jag samtal från Visans dagis, den 10/1 ska vi hälsa på och få lite information och den 17/1 börjar inskolningen. Ska bli så spännande.

  

Visan testade nya mössan i skarpt läge - alltså utomhus - igår. Betyget blev väl godkänt.


Nu ska jag passa på att vila lite...

Av Karolina - 14 december 2010 19:51

Hur lyckas man samla på sig alla dessa saker?


Vi har under dagen lyckats bringa lite ordning i detta flyttkaos. Tejpat ihop bordsben, packat förhållandevis lätta kartonger och skruvat isär möbler, men nu kan vi inte göra mer. Bara snällt vänta till besiktning på fredag och flytt på lördag. Vi hoppas att vi gjort det så lätt som möjligt för alla vänner som ska hjälpa till.

  

Visan har fått paket av sin mormor, en ordentlig mössa som sluter tätt runt öronen - aldrig mer öroninflammation!

  

  

Nu ska jag slappa i soffan, en dokumentär om en kvinna som sålde sina barn ska få uppta min tid...


Presentation

En trebarnsmammas kaotiska liv...

Tidigare år

Arkiv

Sök


Ovido - Quiz & Flashcards