Jönssonligan!

Alla inlägg under januari 2018

Av Karolina - 30 januari 2018 20:58

Och tjuvstart på vabruari. Lovisa har hög feber, William är trött och hängig och jag sitter mitt i pesthärden undrandes om jag kommer undan med hälsan i behåll.

Ikväll kom resten av familjen hem. Imorgon blir det Johan som tar hand om de sjuka barnen. Sista dagen innan hans nya jobbet drar igång på torsdag.

Enligt uppgift har de haft de mycket bra i fjällen. De har åkt skidor hela dagarna långa, Edward ringde igår och meddelade att han nu minsann åker röda backar utan hjälp av pappa.

Vi har lyxat till det här hemma under helgen också. Fredagsmiddag i Täby C, långpromenad på lördagsförmiddag, det värsta Ikeabesöket någonsin på eftermiddagen och sen hem för att käka pizza. Söndag startade vi med simträning och sen slappade vi hemma. Barnen var väldigt nöjda när helgen var över. Trodde nog att jag skulle höra lite gnäll då de missar fjällen men inte då...

Av Karolina - 25 januari 2018 20:31

Skumgodis som blivit kvar sedan påsken, inte de färskaste mest lättuggade mumsbitarna direkt men nöden har ingen lag. Jag hittade halvätna godispåsar intryckta mellan glödlampor och skarvsladdar i skåpet i tvättstugan, inser snabbt och med en nätt förvåning att det inte är barnens verk, vi har en annan socker-junkie i familjen. När herr Jönsson är godissuger så är han.


Nu har han iallafall packat ihop och styrkt upp till fjällen för några dagars skidåkning tillsammans med minsta ungen och sin mor och far. Ryktas om en galen snömängd så jag håller tummarna för att de får några bra dagar i backen. Nästa vecka sätter allvaret igång med nytt jobb och vardag på riktigt. En pusselbit kom på plats under veckan, som vi kämpat emot men nu står den parkerad utanför, familjens andra bil.

  Jag har provkört på väg till jobbet imorse och det är väl inte så att jag lägger mig ner och gråter. Alla tänkbara bekvämligheter finns på plats, förutom den där backkameran jag har kommit att älska i Subarun. I morgon ska vi ut på lite mer långkörning över kommungränsen. Frisörbesök, bio och middag i Täby ska vi ägna eftermiddagen och kvällen åt.


Sen slänger jag in några bilder från helgen som gick alldeles för fort. Det var riktigt kallt och vi passade på att promenera med kylan bitandes i kinderna, vi simtränade med barnen och fick i sann Jönssonligananda muta ungarna för att de ska vara lite motiverade till att klara 25 meter med korrekt teknik. Vi passade också på att träna, vilket de små tyckte var lite mer intressant.      

Nu har jag bäddat ner stor och mellan på sofforna i allrummet. De anser att de är mysigt att inte sova i sina sängar, vänta säger jag bara...



Av Karolina - 16 januari 2018 18:27

Jag blundar riktigt hårt och drömmer mig bort till riktig vinter med längdskidor och snöbollskrig. Tittar man ut just i denna sekund skulle man kunna tro att drömmen är på väg att slå in, dock väntas varmare väder inom kort vilket innebär slask och halka. Ingen av de två är mina favoriter.

Dagarna rullar på, vi firade nyblivna 7-åringen Linnéa i söndag. Lika galet som vanligt med 19 personer på plats.

I övrigt spenderade vi helgen hemma. Vi gick en promenad längs ån, minsta grabben spelade innebandy, kompisar kom och gick, vi rensade ut leksaker som Lovisa vuxit ifrån och jag somnade innan barnen på lördagskvällen.

Nu är veckan igång igen, jag har precis packat träningskläderna! Imorgon är det lillördag. 

Av Karolina - 10 januari 2018 18:16

Skolan är igång, jobbet rullar på och allt är på väg in i vardagslunk. På lördag är det dags att städa ut julen för denna gång. Vi ser fram emot ljusets återvändande och varmare tider. I morse när jag spenderade 10 minuter med att skrapa bilrutor var jag lite extra trött på det här, men längdskidorna har åkt med hem från fjällen så visst vore det trevligt med lite snö - under en kortare period bara.

Helgen gick till storkok, tvätt och ?måste fixa grejer?, skönt så här i efterhand när allt är klart. Bara att packa upp alla väskor tog tid. Barnen har spenderat lovets sista dagar med farsan på Ikea! och i badhuset. Inte en enda ny bild har jag att bjuda på.

Av Karolina - 2 januari 2018 20:01

Vilket år vi lägger bakom oss. Vi började med en liten renovering av köket, en renovering som växte och slutade med helt nytt kök och badrum och många tusenlappar mindre på banken. Vad gör det när vi är så fantastiskt nöjda och rätt trötta på renovering. 2018 är året då vi inte ska lyfta ett finger. Det är också dags att bryta vårt mångåriga förhållande med försvarsmakten och prova på måndag - fredag, 7-16. Under våra drygt 12 år tillsammans har vi aldrig provat det, men andra kan ju få det att fungera så då kan väl vi också. 


Än är det jullov och semester för 80% av familjen. Jag var den enda som åkte hem i går och när de andra kommer är oklart. Vi fick några riktigt fina dagar i Lofsdalen och vi avslutade familjevistelsen med att fira in nyåret med buller och bang. 


           

Presentation

En trebarnsmammas kaotiska liv...

Tidigare år

Arkiv

Sök


Ovido - Quiz & Flashcards