Jönssonligan!

Alla inlägg under februari 2012

Av Karolina - 26 februari 2012 18:21

Efter en skit natt med två små barn med ont i magen så trodde jag dagen skulle gå i samma tecken men inte. Jag har lyckats tvätta, dammsuga, diska och rensa upp i röran här hemma. Vi har tagit en promenad i solen och handlat lite mat. Gick förbi Blomsterlandet för att köpa några fina vårblommor. Jag suktar efter lite färg på borden, men det fanns inget fint. Jag kanske helt enkelt är för tidigt ute.


Efter shoppingen har Lovisa vart hos Kevin och lekt, jag passade på att läsa en stund medans William byggde lego. Nu har jag badat båda småttingarna, de har fått pyjamas och kvällsmacka. Tror det blir en tidig kväll på patrullvägen. I morgon kommer pappa Johan hem till middagen - så skönt. Vi längtar...

Av Karolina - 25 februari 2012 17:06

Vid det här laget känner väl de flesta till att Johan är emot allt som heter häst. Han vill förbjuda Lovisa att prova på ridning, och han tar inga promenader förbi ställen där man skulle kunna stöta på dessa stora fyrbenta djur. Själv är jag inte lika övertygad att det är rätt väg att gå. Erfarenheten säger att man skjuter sig själv i foten genom att förbjuda. Hur som helst så kommer han helt på egen hand få ta den diskussionen med dottern när det är dags.


Nu till den roliga biten. I dag när vi satt i bilen på vägen hem från stan hade jag ett samtal med min dotter.

- Mamma, pappar har köpt dom till mig (hon pekar på skorna)

- Ja visst är pappa snäll som köpt dom fina skorna till dig?

- Ja, mamma jag vill ha en ponnyhäst

- Oh det där får du prata med din pappa om, du vet en häst kostar massor av pengar.

- Hmm, ja jag får prata med pappa om ponnyhäst.


Jag säger bara "Lycka till" Johan Jönsson...

Av Karolina - 24 februari 2012 15:21

Har inga bra förslag på flicknamn inför utökningen av familjen. Hoppades få lite inspiration i och med namngivningen av den nya lilla sessan men ESTELLE Silvia Ewa Mary! Nej tack. Nu talar väl en del för att det blir en pojke och då slipper vi hela problemet, men tänk om min magkänsla är rätt. Ca.90 dagar kvar sen vet vi.


Fredagsmys utan pappa Johan i kväll, jag hoppas barnen somnar tidigt och ger mig en lugn kväll i den gigantiska soffan. Har vart taktisk och gett dom fredagsgodiset redan nu så att den värsta sockerchocken lagt sig när det är dags för sängen. Wille har blivit en riktig mysnalle sedan vi flyttat upp. Varje natt kommer han och vill krypa ner under mamma och pappas varma täcke. I natt bestämde jag mig för att ge honom dricka och sen bära tillbaka honom. Fungerade utmärkt och han somnade om på direkten. En timme senare vaknade jag av att han kom igen, med flaskan och gossevovven i famnen. Efter avlämning hämtade han kudden och slutligen täcket för att verkligen markera att han inte skulle sova i sin säng och inte kunde mamma säga nej.


Nu ska jag fundera ut någon lättlagad middag till mig själv och de två små. Chokladpudding till efterrätt vore inte fel, kanske skulle passa på. I morgon ska vi hälsa på pappa på jobbet om inget sätter käppar i hjulet. Funderar också på att ge mig ut på stan och leta efter gardintyg till sovrummen där uppe.

Av Karolina - 22 februari 2012 17:02

helt i min smak. Trist för alla som har sportlov, men bara vägar och gångbanor gör mina promenader mycket enklare. Fogarna protesterar inte alls så mycket och den 35kg tunga vagnen rullar lättare. Metrologerna yrar om sol till helgen och jag hoppas verkligen de har rätt.


Lovisa har haft en lyxdag på dagis. Eftersom 3/4 av alla barn är hemma för sportlov eller sjukdomar så har pedagogerna passat på att ta med sig barnen in till stan. De har fikat på 3G och köpt tyg. I kapprummet på bildskärmen kan man se bilder på Lovisa med näsan upptryckt mot Ur & Penns skyltfönster, antar att hon visat den Kittyklocka som hon nu tjatat om i 3 månader. Förstår inte vem som tutat i henne detta klockintresse.


Här hemma har vi tagit det lugnt, vilat, lekt och läst bok. Mina dagar består just nu inte av några stora projekt. Jag försöker ta mig från start till mål, klara av det allra nödvändigaste som måste ske. Frustrationen växer, jag skulle så gärna vilja ha lite krafter till övers för plock och fix här hemma. Samtidigt känner jag mig lite stolt för att jag för första gången i mitt liv verkligen tillåter mig själv att vila fullt ut.


Nu ska jag utfodra mina barn som tydligen håller på att dö av svält nu när de fick syn på köttbullarna...

Av Karolina - 20 februari 2012 16:05

        Vi har en del att fixa med men nu är iallafall alla stora saker på plats och barnen har fått sina rum. Lovisa var jätte nöjd att när hon skulle lägga sig igår kväll och i morse stängde hon dörren till sitt rum för att inte Wille skulle stöka ner. Lilleman däremot tycker bara att det är konstigt. Sov själv? Hur gör man? Nattningen av honom tog närmare en timme igår, men vi hoppas det går bättre i kväll.


I går var fam.Eklöv/Löfqvist här från lunch fram till middag och hjälpte till med flytten av alla saker och montering av soffan. Tur kan man säga för annars hade vi aldrig kommit upp. Jag är helt orkeslös och allt som ska göras tar tio gånger så lång tid. I lördags hade Elin kalas så vi var där och åt god tårta. Johan målade de sista på övervåningen och städade medans jag vilade. I fredags åkte morfar/pappa hemåt och vi hade möte på banken. En kort sammanfattning av helgen som gått.


Idag är det en vanlig måndag igen. Lovisa har vart på dagis, jag har tvättat 5 maskiner och städat lite här nere. Wille har lekt i sitt nya rum och sen tog vi en timmes vila innan lunch. Vädret har vart helt underbart med sol och klarblå himmel, tyvärr har jag inte orkat spendera så mycket tid ute. Nu ska jag laga mat så att middagen är klar att servera när maken kommer hem.

Av Karolina - 16 februari 2012 19:29

         

Av Karolina - 14 februari 2012 14:28
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Karolina - 12 februari 2012 16:12

ni som är intresserade av annat än vårt bygge får tyärr stå ut några dagar till.        

Presentation

En trebarnsmammas kaotiska liv...

Tidigare år

Arkiv

Sök


Ovido - Quiz & Flashcards