Jönssonligan!

Alla inlägg under juli 2009

Av Karolina - 31 juli 2009 10:24

Jag som gått runt och vart trött, sur och butter hela veckan. Trodde aldrig veckan skulle ta slut, men vips så är det fredag. Husse slutar lite tidigare idag eftersom han jobbade över i måndags. Vi ska sköta veckans storhandling och ta en tur förbi Babyproffsen och kolla på regnskydd till barnvagnen. Kom på att ett sånt kan vara bra att ha med tanke på att Athena ska rastas i ur och skur.


Har gnällt som tusan över att jag inte orkar lika mycket som jag brukar så igår sov jag hela förmiddagen, tog en lång promenad runt Trossö med Athena, avslutade med en glass i parken och sen hem för att sova lite till. Försöker finna mig i att vila mest hela tiden även om det är döötrist.


Försökte förklara för Johan igår att jag vill att den här ungen ska ut NU, men han hävdar med bestämdhet att det inte är någon bra idé. Den ska tydligen växa på sig i tre veckor till, pytsan säger jag, kan lova att det är en lite knubbis där inne redan nu.


Magens tillväxt


En tjej den 25 augusti (3 dagar över) tror jag att det blir, Annika däremot tippar på den 18 augusti och gud vad jag hoppas att hon har mer rätt!


Här kommer lite bilder från lägenheten, soffan saknas fortfarande och allt är väl inte tipptopp än men det kommer. Athena har fått eget rum, jag tycker personligen att det är lite lågt i tak men hon trivs som fisken i vattnet.

Av Karolina - 28 juli 2009 12:36

Idag har jag 25 dagar kvar till den beräknade förlossningen och 27 dagar kvar till en inbokad omtenta. Jag vet inte om jag drabbats av nåt sorts storhetsvansinne när jag tror att det här ska gå ihop. I värsta fall får jag skjuta tentan på framtiden. Jag har absolut ingen önskan om att gå över tiden, däremot förlossning en vecka tidigare än planerat skulle vara nåt. Tycker den här magen börjar bli ivägen nu.


Husse jobbade rätt sent igår kväll, men nu ska han tydligen sluta normal tid (16:30) resten av veckan och kanske rent av lite tidigare på fredag. Vore skönt om det kunde bli så också. Skulle jag slippa middagspromenaden varje dag och de är inte illa.


Nu ska jag äta lunch och sen blir det vila, vart en vaken natt i natt.



Av Karolina - 26 juli 2009 13:05

Husse slutade redan kl.10 på fredagen så vi har haft en rätt lång helg. Imorgon är det dock tillbaka till verkligheten, han har inget schema för veckan så jag antar att den kommer att se ut ungefär som förra.


Nu är han iallafall ute med Athena, promenerar 13 kilometer vid Bastasjön. Jag sitter hemma och börjar mer och mer irritera mig över att jag inte har samma ork som vanligt. Långpromenader på helgerna är nåt vi brukar göra tillsammans, de är ett så skönt sätt att umgås på. Man hinner prata om massor av saker och så kan man vara rätt nöjd med sig själv när man kommer hem. Jag får helt enkelt bita ihop de 4-6 veckorna som är kvar, sen kan jag börja ladda för att följa med.


Helgen har annars var bra, vi bjöd in Johan Ebeling på middag i fredags och det var väldigt trevligt. Lite god mat, vin för pojkarna och lingondricka för mig och sen som avslutning lite morotskaka som jag bakat samma morgon. Igår fikade jag med Lina, Stina och Sandra (en kompis till Stina) på Grevens, ett litet cafe som jag inte visste existerade men som jag definitivt kommer att gå tillbaka till. Vi hann gå igenom veckans skvaller och H&M´s höstkollektion, känner mig 1 kg lättare när jag fått prata av mig. Sen avslutade familjen Jönsson + Lina kvällen med hemmagjord pizza och film.


Nu ska jag vila innan vilddjuren kommer tillbaka och det är dags att städa hela hemmet. Over and out...

Av Karolina - 23 juli 2009 09:26

Athena har insett att nåt är på gång och har under natten som gått (exakt 1 månad innan det beräknade datumet) bestämt sig för att börja vänja matte med vakna nätter. Efter två timmars sömn vaknar jag av en morrande hund under sängen, då hade ett billarm gått i gång på gatan och det tyckte hon inte var okej.


Kl 02:28 sitter hon vid sängen och piper oavbrutet, efter att jag kollat vattenskålen och kelat med henne en stund försöker jag sova igen men inte. Tillslut gav jag upp, klädde på mig och gick ute med henne. Då visar det sig att hon kommit på att hon måste bajsa mitt i natten, vilket aldrig har hänt förr.


Vid 5 tiden passade hon på att göra mig uppmärksam på att tidningen kom, utifall att jag skulle missa det när det sen var dags att stiga upp. Klockan ringde 07:30, jag kände mig mer död än levande och frågade husse om han lyckats sova trots allt oljud. Han förstod inte vad jag menade! Människan har alltså sovit som en klubbad säl hela natten, inte vaknat en ända gång.


Jag förstår Athenas tanke med att sakta vänja mig vid osammanhängande sömn och många uppstigningar men jag prioriterar nog hellre ordentlig sömn och kraftsamlande  inför det som komma skall...

Av Karolina - 21 juli 2009 18:21

från den lilla dvala jag befunnit mig i hela sommarn. Har vart rätt skönt att ha Johan hemma på dagarna. Någon som tar Athena när jag inte orkar och någon som tar tag i mig och ser till att jag kommer ut och blir rastad trots mina sinande krafter. Men nu är det tillbaka till verkligheten gott folk!


Igår kom han hem kl.22:30 och det blir inte mycket bättre idag. Fördelen är att Athena åkt med ut i skogen i eftermiddags så jag slipper ha dåligt samvete för henne iallafall. Jag antar att man får tacka för det lilla, vi hinner ju säga God morgon och God natt till varandra och det är ju alltid nåt.


Idag har jag som den duktiga hemmafru jag (för tillfället) är bakat kanelbullar. För första gången kan jag nog säga att jag verkligen lyckades fullt ut, rätt gräddning och bra storlek.

Av Karolina - 20 juli 2009 09:01

Husse klev ur sängen kl.06:00 imorse, slängde på sig sina grönfläckiga kläder och gick till jobbet. Semestern är slut för denna gång. Än vet vi inte exakt hur veckans schema ser ut med det lär vi väl bli varse allt eftersom dagarna går. Jag håller tummarna för någon ledig dag eller att Athena kan följa med ut i skogen vid nåt tillfälle för jag skulle nog behöva avlastning på den fronten, annars kommer gumman att vara ett monster innan veckan är slut.


MVC besöket idag gick, precis som det brukar, mycket bra. Blodvärdet är lågt men stabilt, magen växer som den ska, huvudet är fixerat, hjärtljuden 148 och jag har bara plusat 9 kilo. Jag är enligt barnmorskan "som gjord för att vänta barn" och jag "har en magen som en kanonkula". Det sistnämda har jag valt att tolka som något positivt.


Nu ska jag lägga mig en stund, passa på att vila lite innan jag sätter igång med nåt projekt här hemma...

Av Karolina - 17 juli 2009 16:48

Bara för att jag beställer dåligt väder så blir det tvärtom stekandes hett och strålande sol. Ja ja, man kan inte alltid få som man vill...


Johan är ute med Athena i skogen - igen. Jag känner att jag inte riktigt tar initiativet och ansvaret för att aktivera henne och det är trist. Gjorde ett tappert försök igår där vi hann med träning, promenad och en fight om ledarskapet, men sen var mina krafter slut.


Idag har det tvättats, jag MÅSTE bli bättre på att tvätta oftare. Det är inte roligt när man står med tvätt upp till öronen och det tar 30 minuter bara att sortera allt i färg/temperatur högar. Tur att tvättstugan funkar som den ska, innan lunch var allt torrt, viket och klart.


Nu ska jag sätta igång med middag sen ska husse få bjuda mig på glass på Glassiären mums...

Av Karolina - 16 juli 2009 09:05

Jag önskar mig 16-17 grader och mulet väder, men mina önskningar blir inte uppfyllda. Natten till tisdag var den värsta hittills under hela denna lååånga graviditet. Sov inte många minuter. Sammandragningar, ont i ryggen och ett ständigt behova av att kissa. Antar att det inte var den sista natten som ser ut så men jag kan inte klaga när det bara är 5-6 veckor kvar nu. Har dessutom chansen att sova in alla förlorade timmar nu när Johan är hemma och det gjorde jag också. Han tog dock ut och rastade mig i kvällssolen på Stumholmen. En filt och lite vattenmelon att äta så var jag nöjd.


Igår gjorde Husse en liten cykeltur a´5 mil. Jag och Athena tog en promenad i stan, passade på att shoppa ett album. Nu är alla framkallade foton från bröllopet snyggt insatta. Måste passa på att tacka Annika och lillebror för deras insats med kamerorna under bröllopsdagen.


Vi har också utökat familjen med ytterligare 3 fiskar så nu är det lite mer liv i akvariet.


Idag ska vi ta en tur till Karlshamn och Östersjöfestivalen med Lisa och Magnus. Vet inte riktigt vad vi har att vänta men man måste ju passa på att göra lite utflykter nu när vi är lediga tillsammans. Först ska jag och Athena åka till Vämö och promenera en runda medans husse är på gymmet.


Over and out...

Presentation

En trebarnsmammas kaotiska liv...

Tidigare år

Arkiv

Sök


Ovido - Quiz & Flashcards