Jönssonligan!

Alla inlägg under november 2009

Av Karolina - 29 november 2009 13:35

Jag har slagit in de inköpta julklapparna och jag har en lista på resterande inköp som måste göras. Det har gått lite för lätt, antar att det är någon jag missat.


Igår åkte jag ut i skogen med Athena, la spår och tränade lite lydnad. Det gick så där. Kan i ärlighetens namn inte komma ihåg när vi spårat senast så det blev nog ett lite för svårt spår för madame. Missade några vinklar, slog ½ meter åt sidorna men vi fick med oss alla apporter hem så man får väl vara nöjd.


Mitt val av man har så här långt visat sig vara en succé. Johan dukade och lagade mat, jag rullade tummarna. Att få göra det någon gång då och då är inte helt fel. Lina och Fredrik kom över på middag och blev sen kvar hela natten. Efter några glas vin var det ju inte läge att köra hem för deras del och vi har ju ett rum över som behöver använda ibland.


Idag är det första advent, Johan är ute i skogen med Athena och kommer hem till middagen. Jag ska krypa ner i sängen och lösa korsord. Förkylningen är inte helt ok än så jag känner mig lite trött.


  

  

Av Karolina - 28 november 2009 10:47

Hon växer så det knakar, 6350 g och 64 cm på tremånaderskontrollen. De första sprutorna är också tagna. Det resulterade i många tårar och en riktigt grinig tjej med 38,6 i feber. Lovisa fick sina första dos alvedon i rumpan den kvällen och då somnade hon i min famn och sov sen hela natten. Sömnen har för övrigt hållit i sig, hon sover hela nätter 22 till 07-08, trots resor och miljöombyten.


  


Vi kom hem i onsdags, resan gick bra men vi var båda trötta när vi väl steg innanför dörren. Torsdag var det kontrollen på BVC, sen åkte vi för att hämta Athena på F17. Hon har provat på livet som soldat i skogen. Enligt Jonas har det gått jätte bra. Hon har skött sig exemplariskt, trampat runt i tältet om nätterna och väckt de stackars små soldaterna med slickar i ansiktet men hållit sig väl med chefen.


Fredag blev det julklappsshopping på stan, försökte som vanligt att hitta nåt fint till mig själv också men icke. Jag börjar tro att det är någon typ av mental spärr som gör att inget duger. Får väl panikhandla nåt inför dopet på lördag den 12/12. Tog med mig Johan ut till Amiralen igår eftermiddag, inköpen blev ytterligare julklappar, årets glögg från Systembolaget och en Bumbostol till Lovisa. Den ska hon rent tekniskt få i julklapp av sin mormor & morfar men jag tycker gott hon kan börja använda den redan nu. Datum och paket är ändå inget hon kommer att koppla ihop just den här julen.


Idag är Johan iväg och snyggar till sig hos frisören, vi ska göra en insatts och baka lite, tvätta och sen blir det väl vanligt lördagsmys.


Bilder från Överkalix...

     

Av Karolina - 23 november 2009 10:00

Febern börjar så sakta ge med sig, gradtalet har minskat markant. Hoppas på en feberfri dag vilken dag som helst nu. Efter sju dagar med relativt hög feber och en hosta som inte är av denna värld så är jag väldigt trött. Lovisa fick en liten febertopp i lördagskväll, jag trodde att jag smittat henne men bara några timmar senare så var hennes temp normal igen. Värsta mardrömmen vore om lilla Visan blev sjuk, men det FÅR hon inte bli det har jag bestämt.


Helgen har till stor del spenderats i sängen för min del. Gästerna har avlöst varandra iallafall, rena turen att dom inte varit här för att titta på mig. Mamma/mormor har fått administrera fika och bäbisvisning och jag tror inte att hon tycker att det vart allt för jobbigt.


I lördags kom morbror Krille och Anna upp, dom har bekantat sig lite med familjens nya medlem. Roligt att ses även om jag inte var så mycket till sällskap.

Tur att vi har en dotter som köper att vem som helst matar, byter blöja och bär runt på henne. Det gör det så mycket enklare när jag själv inte orkar.

   


Nu ska jag ställa mig i duschen och förhoppningsvis komma ut som en ny människa.


By the way - det snöar här uppe i norr, helt vitt ute, julkänslan kommer kryande!   

Av Karolina - 20 november 2009 18:43

skulle ha en trevlig vistelse i ÖKX, istället sitter man här med feber som närmar sig 40 grader och en olidlig rethosta. Stoppar i mig allt som jag kommer över i pillerväg och håller tummarna stenhårt för att jag inte ska smitta Lovisa. Tur att jag hade orken att åka upp igår iallafall. Hjälpen jag får av mor o far hade jag inte klarat mig utan. Nu är det sängen som gäller...

Av Karolina - 18 november 2009 19:47

mot något kallare breddgrader. Ska spendera helgen hos mor och far i Överkalix. Hade hoppats på att få lite vit vinter men tydligen har snön regnat bort. Det blir istället svart som natten där uppe. Jonas hämtade Athena igår kväll, hon ska spendera några dagar med honom i skogen. Athena ska läxa upp de små värnpliktiga på F17, visa dom hur man verkligen överlever i vildmarken. Hoppas att hon inte ställer till med allt för många sattyg.


Igår var det städ och tvätt på schemat, sedan bjöd Filip in till fika på eftermiddagen. Nybakade bullar är inget man tackar nej till. Jonas kom som sagt på en kort visit vid middgstid och därefter kom Andreas aka. Honken och John så vi avslutade kvällen med mera fika och lite vin.


Nu måste jag återgå till packningen och min missnöjda dotter...

Av Karolina - 16 november 2009 22:27

Alldeles snart dags att krypa till kojs, lillan ligger redan i sitt rum. Hör hur skallrorna flyger runt i sängen så hon sover in än, men de är nog inte långt borta. Måndagen har nåt sitt slut men här känns det bara som om helgen fortsatt eftersom Johan är ledig. Idag har jag pluggat lite, Johan har promenerat 1,3 mil i skogen med Athena och jag har bakat. Bakningen gick tyvärr inget vidare, hoppas på bättre resultat nästa gång om det ska bli nåt adventsfika för att inte tala om dopfika.

  

Igår fick vi middag hos Marcus och Jossan. Dom har spenderat helgen på sjukhuset med Elin. Hon har en urinvägsinfektion som dom behandlat och nu mår hon rätt bra. Tänk vad maktlös man är när de små liven blir sjuka. Imorgon ska jag plugga, Johan ska tvätta och hålla ställningarna här hemma och under eftermiddagen ska vi slå våra påsar ihop och storstäda hemmet. Nu ska jag ladda batterierna så att jag orkar...

Av Karolina - 14 november 2009 12:16

Vaknade, tittade ut genom fönstret och blev om möjligt ännu tröttare än när jag la mig igår kväll. Gråa regntunga skyar här i Karlskrona idag. Ska försöka pigga upp oss med en långpromenad i skogen efter lunch.

  

Igår kväll var Petter och Johan här på middag. Vi käkade Tortillas, konsumerade en del rödvin och avrundade med äppelpaj och espresso. Lovisa skulle så klart vara med på ett hörn, det resulterade i att hela kvällsrutinen blev förskjuten en timma och också gummans uppvaknande. Kl.08:15 har jag väckt henne.

  

Veckan som gått har annars vart lugn. Lina umgick med oss hela onsdagen, vi käkade lunch här hemma och sen fikade vi med Stina på stan. Johan började kursen för att ta Jägarexamen och sen blev det några öl på stan för hans del. Torsdag försökte jag plugga lite med blandad framgång, kvällen avslutades med en hyrfilm, godis och te. Vet inte vad som hänt men vi konsumerar godis och hyrfilmer som aldrig förr - inte bra!


Nu ska jag mata gumman innan vi rullar mot Rosenholm.

Av Karolina - 10 november 2009 13:04

Dagens BVC besök är avklarat, Visan väger 5930g och mäter 61cm. Kurvan pekar stadig uppåt. Nästa gång är det dags för vaccination, tänk vad tiden går fort. 11 veckor har hon hunnit bli, 11 veckor som mamma. Det känns fortfarande lite overkligt.

  

Presentation

En trebarnsmammas kaotiska liv...

Tidigare år

Arkiv

Sök


Ovido - Quiz & Flashcards