Jönssonligan!

Alla inlägg under september 2009

Av Karolina - 28 september 2009 09:33

Haft lite fullt upp under veckan som gått men nu kommer en uppdatering av läget.


Jonas och Jeanette var här på besök i onsdagskväll, många månader sen vi sågs och ändå kändes det som om vi aldrig skilts åt. Har hunnit hända en massa i våra liv så det fanns en hel del att prata om. Jonas kanske kommer på besök under den här veckan också så att han får träffa Johan som inte var hemma, det ser vi fram emot.


  


Torsdag fick mamma och pappa var barnvakt, jag och Jeanette begav oss ut i skogen med hundarna och promenerade en sväng. SÅ nyttigt för Athena att få hänga lite med andra hundar. Första mötet med Samson gick dock kanske inte som hon tänkt sig. Fröken brukar ju så som hon vill och andra hundar brukar lägga sig eftersom hon är en riktig bitch men inte denna kille. Han ställde sig över henne och morrade lite, Athena gjorde en omvärdering av läget och bestämde sig för att det inte var värt det. Tur för hennes del skulle jag säga, Samsom är en rätt stadig biff på 43 kilo.


Fredag tvättades det i massor, vi fick en tur på stan och jag shoppade lite kläder, en promenad runt Brändaholmen och sen en sväng till Amiralen för att handla mat. Lovisa fick en musikmobil att hänga ovanför spjälsängen och hon verkar tycka att det är rätt intressant när Mumin och Snorkfröken snurrar runt. Lördag fick mamma och pappa var barnvakt igen. Först gick jag och Johan en låångpromenad med Athena i skogen, den första på mycket länge, och sen passade vi på att boka in ett biobesök. Där emellan tog vi med föräldrarna till marinmuseum.


  


Söndag styrde bilen mot Kosta Outlet. Tyvärr blev det inte många fynd, det här hushållet utökades med en knivslip och det var allt. Mamma och pappa köpte några småsaker men det var väl utflykten mer än shoppingen som lockade. Johan stannade hemma pga förkylningen som han dragit på sig. Han städade, umgicks med Athena och fixade middagen. Sen blev det en lugn och stilla kväll för oss alla. Imorse åkte mamma och pappa hemåt, jag sitter här hemma med tjejerna. Regnet faller över Karlskrona och jag har ont i halsen. Ska krypa upp i soffan och bara ta det lungt fram till lunch.



Av Karolina - 23 september 2009 17:52

I går var det första föräldragruppsträffen. Lite stelt till en början men jag tror att det kan bli bra. Några mammor förutom jag som är inflyttade under de senaste halvåret och alla bor inom gångavstånd så jag hoppas att man hittar någon att umgås lite mer med.


I går eftermiddag kom mamma och pappa, vi käkade middag och tog en promenad. Dröm om min förvåning när en svart volvo bromsade in och ut hoppar Jeanette. Athena kissade på sig av lycka. "Bara" 1 1/2 år sen våra vägar skildes i Halmstad, alldeles för längesen. Hoppas att dom hinner komma förbi på en fika under kvällen. Skulle vara skoj att hinna få en uppdatering på läget i deras liv.


Idag var det dags för invägning, 4270g stannade vågen på. Gumman ökar stadigt. Äta och sova verkar vara tricket för att gå upp i vikt. Kan inte riktigt förstå att så mycket lyckas fastna med tanke på mängden hon bajsar ut. Nu har jag möjligheter att lägga upp riktigt fina bilder men jag låter bli av hänsyn till er som ännu inte skaffat småbarn och är lyckligt ovetande.


   


Har tagit en promenad runt stan och visat upp basen och Stumholmen. Tyvärr har vädret slagit om och gjort oss påminda om att hösten faktiskt kommer trots allt. Det blåste som tusan men vi lyckades hålla fötterna på jorden. Nu är det dags för middag...

Av Karolina - 21 september 2009 16:11

En lugn och skön helg hos familjen Jönsson. Började med middag och mys framför tv:n i fredags. Lördag gick vi en tur på stan, kopierade papper, inhandlade present till Lovisa (från Silberskys) och köpte sulor till Johans skor. Jag fick ett guldhjärta med en liten diamant i att hänga runt halsen som "mammapresent" av Johan.


  


Tant Lina kom över för en spel/vin kväll. Vi käkade tacos och drack vin men nåt spelande blev det aldrig. Bara babbel och ännu mera babbel. Lovisa sov och var jätte duktig förutom ett litet missöde då hon spydde ner hela sig själv och sängen. Sånt som händer, tur att vi har Athena som uppmärksammade mig på att nåt hände i sovrummet. Har också bokat in Lina på en "bäbiskurs", ska gå igenom stegen i blöjbyte och påklädnad samt matning. Hon kommer att bli en ypperlig barnvakt när jag är klar.


Söndag blev det långpromenad i vackra Karlskrona. Stan visade upp sin bästa sida. En av sommarens sista dagar så vi njöt av solen i fulla drag. Athena har också fått simma en av sina sista rundor innan hösten. Väntar mig att vakna upp till ett frostigt Kna vilken dag som helst nu men varje årstid har sin charm. Får se fram emot en söndag med en stor kopp the, en bra bok och en varm filt i soffan.


  


Imorgon är det dags för färldragrupp och sen kommer mamma och pappa till Karlskrona. Jag tror att dom längtar lite grann tills dom får träffa Lovisa, kanske mig också men man får väl vänja sig vid att komma i andra hand nu.

Av Karolina - 17 september 2009 16:19

äntligen fredag! Ska bara klara av dagens sista timmar och sen är vi där. Veckan har gått så fort. I tisdags kom Anna & Filip ner, hämtade dom på flygplatsen i Ronneby. Vi åkte hem för att äta lunch och sen blev det en lååångpromenad runt Stumholmen och Trossö. Visade basen från utsidan, det söta rosa huset där Olle bott när han var liten och sen "centrum" av ön. En fika på Waynes och besök i några affärer sen avslutade vi dagen hemma i soffan med varsin pizza.


  


Onsdag bjöd också på en lååångpromenad, denna gång avslutade vi med lunch på "Lilla Skafferiet". Pajbuffé andra gången på fem dagar, jag tror jag kan vänja mig. Vilade några timmar på eftermiddagen och sen blev det "middag" bestående av glass på Glassiären. Näringsriktigt och nyttigt - NEJ, men gott som tusan. Käkade upp pizzaresterna från dagen innan också samtidigt som vi tittade på Idol. Snacka om tjej+Filipkväll. Athena har fått vara med hela tiden vilket har gjort henne gott. Lite socialträning är precis vad hon behöver. Hon har också fått en helt ny beundrare i Filip. Han har krypit efter henne så fort han fått chansen och när Athena pussat på honom har han bara skrattat.


Idag har jag hunnit tvätta tre maskiner innan det var dags att åka mot flygplatsen igen. Nu sitter jag här och det är ganska tomt och tyst. Ska vika lite tvätt och sen ta middagspromenad med Athena. Ikväll ska tjejligan mysa i soffan och ladda inför imorgon.


Tack för sällskapet faster Anna och kusin Filip, dagarna har verkligen gått jätte fort och det var roligt att ha er här. Vi ses ju snart igen, återstår bara att se vart.

Av Karolina - 14 september 2009 15:01

Nu var veckans invägning gjord, 3910g. Har ökat på en aning sedan förra veckans 3670g. Inte konstigt att lilla gumman äter massor. Nu har vi också fått tiden för det första föräldragruppsmötet. Nästa tisdag är det dags att träffa andra mammor och bäbisar. Ska bli skoj...



Av Karolina - 13 september 2009 17:30

  

Tyckte nog att det gick lite fort. Hade gärna förlängt den med en dag eller två, men de är väl som vanligt. Tiden går fort när man har roligt och det är precis så det ska vara.


I fredags kom kusin Matilda, Annika och Henrik. Vi åt lite god mat, drack vin, tittade på tv och bara umgicks. Första vinglaset för min del på en himla massa månader. Gott var det, känns väldigt lyxigt att kunna unna sig ett glas då och då nu för tiden. Lovisa fick klara sig på ersättning under kvällen och det hade hon inget emot. Matilda har vuxit nåt enormt. Jag trodde knappt mina ögon när Johan kom bärande på henne. Hon ställer sig upp och går så länge hon har nåt att hålla i, lilltjejen har blivit en stor flicka. Ytterligare en gång har jag fått konstaterat att spädbarnstiden tar slut väldigt fort, det gäller verkligen att njuta av varje dag man får.


Johan tog med andra familjen Jönsson på en guidad tur runt basen på lördagsförmiddagen, jag och Lovisa passade på att sova. Sedan promenerade vi upp på stan och åt lunch på Lilla Skafferiet. Deras pajbuffé går inte av för hackor. Eftermiddagen spenderade jag, Annika och flickorna hemma i soffan. Grabbarna tog en tur på Marinmuseum och sen ett träningspass i gymmet. Middag och "Här är ditt liv" fick avsluta kvällen.


Idag har vi käkat lunch allihopa innan familjen packade bilen och styrde upp mot Stockholm igen. Det var jätte skoj med besök från storstan. Roligt att Lovisa fått träffa farbror, faster och kusinen. Och vi har fått visa lite av Karlskrona och hur vi bor.


Nu ska vi SöndagsMYSA...


Av Karolina - 11 september 2009 10:55

Idag kommer kusin Matilda och henne mamma och pappa ner för att hälsa på oss. Det ska bli så skoj. Den lilla tjejen har ju börjat gå (med hjälp av gåvagn) sedan vi såg henne senast. Man missar för mycket när man är så långt borta. Övrigt på dagens agenda är storhandling som vanligt på fredageftermiddag. Snart dags för Athenas lunchpromenad och lite mat i magen till mig. Dagen går fort framåt, timmarna springer iväg.


Måste bara berätta om Athenas ingripande imorse, hon låg lungt i sin bädd och Lovisa i sin babysite bredvid. Jag höll som bäst på att bädda sängen när Lovisa blev olycklig och vill ha mat ögonblickligen. Athena kommer springande för att se att jag uppfattat skriket men när hon inte får någon respons av mig springer hon tillbaka och ställer sig och slickar Lovisas fötter för att trösta henne. Lilla mamma fick en tår i ögonvrån, hon är så söt.

Av Karolina - 9 september 2009 10:15

Har suttit här och tittat på bilder på Matilda när hon var lika gammal som Lovisa. Måste säga att det finns en viss likhet mellan kusinerna. Dom kanske inte är lika som bär men det är inte långt ifrån.



  

Presentation

En trebarnsmammas kaotiska liv...

Tidigare år

Arkiv

Sök


Ovido - Quiz & Flashcards