Jönssonligan!

Alla inlägg under januari 2011

Av Karolina - 31 januari 2011 06:44

är avklarat. Hela helgen har gått till att planera och genomföra söndagens dop. Allt gick strålande och nu är lillen upptagen i svenska kyrkan.

  

Men de hela började i torsdags då mamma/mormor och pappa/morfar kom till stan. Frysen blev full av kakor och barnen fick massor av presenter. Bortskämda? Nejdå! Vi hann med en tur på stan och en storhandling innan Krille och Anna anlände på fredagkväll. Hela Nilssonsidan var samlad och det firades med lite middag.

  

På lördag gjordes det smörgåstårta, städades och guidades på stan. Under eftermiddagen anlände den Jönssonska delen av familjen. Vi lagade mat och umgicks allihopa.

  

Söndag var dagen med stort D. Wille var nöjd och glad hela gudstjänsten, Johan kom ihåg alla namnen och gudföräldrarna gjorde ett stålande jobb med att hålla köttbullen. Prästen tyckte att det var bra att de kunde turas om för William var ju ganska tung.

  

Efteråt samlades vi här hemma. Åt mammas smörgåstårta, fikade och Jenny och Krille öppnade alla Williams presenter. Han fick så många fina saker och en hel del pengar som ska placeras och växa till sig. Hela dagen gick så bra, allt bara flöt på. Lite trångt och rörigt med 25 personer i vårt inte allt för stora hus men alla fick en sittplats och finns det hjärterum så finns det stjärterum.

      

Tack hela familjen och alla vänner för att ni ville vara med när William Per Dines Jönsson döptes!

 

Nu är helgen över, Johan jobbar men mamma och pappa är kvar här fram till onsdag så vi ska nog roa oss med ett besök på stan idag. Sedan måste jag också börja planera fjällenresan, många saker att fixa när vi för första gången ska upp med båda barnen och Athena.

Av Karolina - 26 januari 2011 16:17

På de här bilderna är både Lovisa och William 4 månader gamla. Problem att se vem som är vem har man ju inte.

  

Av Karolina - 24 januari 2011 09:07

Wille har haft ett rätt stabilt sovmönster, somna runt 22 vakna mellan 03-04 och sen sova till uppstigning 7:30-08. Nu har han bestämt sig för att göra om schemat, dock utan att diskutera det med sina föräldrar först. Somna 21, vakna 01, vakna 05 och sen sova till uppstigning 07-07:30 är inte ok. Antar att han växer - sluta med det! - och behöver mer mat, men han är (snart 4 månader gammal) lika stor som en normal 8 månaders bäbis. Han behöver inte växa mer just nu. Ja jag ska försöka med några trix, kanske kan flytta mattiderna en aning.


Har lämnat Visan på dagis, helt utan gråt idag. Hon sprang direkt in till de andra barnen och började leka så jag vände och gick på en gång. Jag hade tänkt åka in till öppnaförskolan med Wille men utan bil eller pengar till buss blir det svårt. Måste skaffa oss ett busskort nu när vi valt att bo här ute i skogen. Jag får helt enkelt plocka lite här hemma och underhålla Wille på egen hand.


Helgen har vart lugn. Fredagkväll spenderades med familjen Eklöv/Löfqvist här hemma. Vi käkade tacos, drack lite vin och tittade på "På spåret".

  

På lördag lånade Smålandsvillan vårt hus så vi började dagen med att städa och sen packade vi ihop och åkte till Marcus och Jossan. Mellan Kl.12 till 15:30 höll visningen på. Efter det åkte vi hem, packade om och styrde mot Lina där vi blev bjudna på middag.


Söndag bjöd på en långpromenad och en villavisning. Vi behöver lite inspiration till våran övervåning och det fick vi. Resten av dagen tog vi det bara lugnt. Avslutade med Solsidan och sen stupade jag i säng.


Ny vecka och nya tag, ska baka, städa och ordna inför dopet. På torsdag kommer mamma & pappa ner, sen droppar släkten in allt eftersom. På lördag blir det middag här hemma och söndag är det dags för Willes dop. Mycket att göra med andra ord...

Av Karolina - 20 januari 2011 15:10

äntligen! Känns som evigheter sen vi hade en solig och fin dag. Tog en extra sväng med Athena vid lunchen idag bara för att njuta lite extra av vädret. Dagar som dessa är jag väldigt nöjd med den gula färgen på huset, hela fasaden lyser upp. Tyvärr är det minusgrader så det töar inte, något plockande på tomten blir det inte.


Visan var hemma hela dagen igår, vi byggde lite lego, var ute en stund och sov några timmar. Efter att Johan kommit hem fick jag en liten paus från lekandet då jag åkte iväg för att storhandla. Idag har gumman gått på dagis från 08:30 till 13:30. Hon grät en skvätt när jag gick och hon hade hade vart lite gnällig från och till under dagen men allt som allt hade det gått bra. Vi har bestämt att inte ta med kossan till dagis, hon får klara sig med napp och ett annat mjukisdjur och det hade gått alla tiders.

  

I lördags fick gumman låna pappas telefon - lyckan är stor!

      

Idag fyller Petter ett obestämt antal år och vi hade tänkt ta oss in till stan för att fira honom och äta lite tårta. Imorgon är det dagis igen och sen knackar helgen på dörren. Får se vad den bjuder på... 

Av Karolina - 18 januari 2011 14:35

en lösenordsskyddad blogg, nytt hemligt nummer och en skyddad facebook profil. Sjukt irriterande att man inte ska kunna lägga ut information utan att folk ska utnyttja det, men knäppa människor kommer det väl alltid att finnas - tyvärr.


Visan har vart på dagis både måndag och tisdag. Igår grät hon floder när jag skulle lämna henne men sen hade det gått bra resten av dagen. I morse hade hon knappt tid att titta på mig när jag skulle gå och att bli hämtad var väl lagomt populärt. Det känns skönt inför torsdag-fredag då hon ska gå hela dagar.


Wille har haft en fantastisk natt, ätit flera gånger och däremellan bara bökat runt i min säng. Jag har inte sovit många timmar, men jag hoppas på att ta igen det i natt. Johan kommer hem i normal tid i kväll så vi kan dela på sysslorna. Nu är lilleman missnöjd - dags att byta blöja. Over and Out...

Av Karolina - 15 januari 2011 20:54

Har haft fam.Eklöv/Löfqvist samt Petter och Johan.E här på fika under eftermiddagen. Lite nybakad morotskaka sitter aldrig fel, vore ju hemskt om jag råkade tappa ett kilo eller två. Om det inte vore nog så avslutade vi det trevliga fikat med spontan pizzamiddag. Ungarna har lekt som galningar så vi hoppas att de alla sover gott i natt. Just nu håller Visan på att bädda ner sig i lillebror babysitter. Kanske läge att lägga henne.

      

Elin har passat på att lära Visan hur man gör "High Five" så nu kan hon det också. Man inser ju hur mycket lättare dom lär av barn i sin egen ålder...

Av Karolina - 14 januari 2011 22:49

med rödtjut och "På Spåret", kan det bli bättre?


Lovisa har vart på dagis utan pappa både torsdag och fredag. Det har gått bra så här långt. Hon har ju aldrig varit speciellt bunden till oss och det märks ganska tydligt nu.


I går var alla dagens bestyr avklarade redan kl.12 så vi packade bilen och åkte mot Kalmar. Blev en tur på Bauhaus och Ikea, köpte fönsterlampor och lite småsaker till badrummet samt fasadsiffror. Nu kan man lätt guida folk till nummer 30 istället för det gula trähuset med det röda taket.

    

Vi passade på att fika också, ladda batterierna. Att släppa loss Lovisa på Ikea tar på krafterna både för henne och hennes kära föräldrar.


Idag har jag gjort en resa in till stan för att lämna in mitt modem som pajat och lämnat papper på banken. Passade på att köpa med mig fredagsgodis hem. Lovisa har käkat tills det sprutade ur öronen på henne, sedan fick vi tvätta händerna och borsta tänderna grundligt!


Nu ska jag kolla morgondagens väder innan jag går till sängs...

Av Karolina - 13 januari 2011 08:56

går alla tiders. Det är iallafall vad Johan säger. Han har vart där tillsammans med Lovisa  i två dagar nu, men idag ska han försöka lämna henne själv en stund. Jag tror inte att det kommer att bli några problem, men vi får väl se. Nästa vecka är det min tur att sköta inskolning, då ska de både ätas och sovas på dagis. Ska bli spännande att se hur det funkar.


För övrigt har vi inte gjort något speciellt i veckan. Johan har tränat, jag har latat mig, Athena löper, Visan har som sagt börjat på dagis och Wille har börjat med ersättning klass 2 och lite smakportioner. Det gör att han äter mindre och är vaken mer. Han har också börjat vända sig från rygg till mage så fort han ligger på golvet och gåstolen står inte längre helt stilla. Utvecklingen går i ett rasande tempo.

    

Presentation

En trebarnsmammas kaotiska liv...

Tidigare år

Arkiv

Sök


Ovido - Quiz & Flashcards