Jönssonligan!

Alla inlägg under maj 2014

Av Karolina - 27 maj 2014 22:20

Det blåser kraftigt och all den där värmen är borta, men jag tycker faktiskt att det är rätt skönt med lite frisk kall luft och vi ska ju komma ihåg att de fortfarande maj månad. Vi har precis burit hem studsmattan som hade flyttat till grannen. Ska bli spännande att se om den stannar hemma i natt eller om vi måste ut och leta imorgon.

Tvättmaskinen är så jädra bra, riktigt ren tvätt, tyst som en mus och så spelar den en gullig melodi när den tvättat klart. Diskmaskinen som tjutit är också fixad, matade stackaren med 0,5dl matolja och nu är oljudet borta.

För övrigt har det vart en bra dag. Jag har lämnat blodprover imorse och tänkte bli blodgivare igen om dom godkänner mig. Barnen har varit på dagis och Johan har jobbat. Imorgon fyller den minsta mannen 2år, paketen är inslagna och tårtan ska jag göra imorgon.

Av Karolina - 26 maj 2014 15:15

Tvättmaskinen installerad och i full gång.


Nu ska jag i snabba drag berätta vad som hänt här de senaste dagarna. Jag kom hem i onsdagskväll till sovande barn, ett par trötta svärföräldrar och ett varmt Karlskrona. Madde och Olle styrde mot Stockholm i torsdagsmorse och jag lämnade barnen på dagis för att sen snabbt springa hem och plugga lite innan sjukgymnastbesök, tvättmaskinsbeställning och toffelinköp. Barnen hämtades nöjda och glada, med middag och glass i magen så blev det sen en tidig kväll.

   

I fredags lånade jag grannens gräsklippare och kapade ängen vi hade på baksidan. Planterade några pelargoner och lite lobelia som jag hoppas ska ta sig. Barnen lekte och allt flöt på precis som vanligt. I lördags var grannarna bjudna på bröllop så vi var barnvakt till Hugo och Tyra. Vattenspridaren gick på högvarv på gräsmattan, både gräsmattan och barnen fick sin en dusch. Det käkades glass och dracks saft i stora mängder. Antalet blöjbyten blev därefter. Vi grillade korv till middag och sen var det två trötta smågrabbar som somnade kl.19 Lovisa bröt ihop och klagade på huvudvärk, Wille och Tyra käkade godis och popcorn och kl.20 tog kvällen slut för samtliga barn.


De var också de tre stora som valde att vakna pigga och glada kl.07 på söndagmorgon medans Eddi och Hugo snarkade vidare till 07:30. Frukost i soffan framför tv:n och sen lite lek innan Tyra och Hugo gick hem.  

Lovisa var bjuden på kalas hos Alice så vi handlade present på leksakshuset, skyndade hem för att packa badkläder till Visan och sen styrde vi ut i skogen (hem till Alice). Trollkarl, bad i pool och fyrhjulskörning i skogen gjorde att Lovisa vägrade sluta prata om Alice kalas vid hämtningen.


Till kvällen var de dags att hämta pappa på jobbet, vi passade på att gå en promenad på Stumholmen precis i tid för att se Johans båt köra in i hamn. Sen hann vi också med att prova den nya lekparken i stan innan pappa var klar och redo att åka hem. Trötta barn och trötta föräldrar avslutade den här helgen i soffan resp. sängarna. Ny vecka - nya tag!

Av Karolina - 26 maj 2014 13:54

Ett ord som kan sammanfatta de senaste dagarna.


Tvättmaskinen fick dödsstöten i onsdags, svärmor gick loss och tvättade och det var den inte van vid så efter tredje tvätten började bitar lossna och när jag skulle provköra den i torsdags så kan man säga att den kastade in handduken för gått. 2 timmar senare var ny maskin beställd och nu väntar jag bara på att få den installerad. Med tre skitiga ungar blir det en del tvätt på en vecka och jag är rädd att vi kommer att drunkna i allt om jag inte får börja att beta av högen snart.


Min kära kropp har också gått en rond för mycket, satte mig i soffan för att käka lunch idag och efter 30 minuters kämpande lyckades jag tillslut ställa mig upp. Ryggen låser sig och jag kan inte andas pga. smärtan, låter bra va? Sen har vi hjärnan som inte heller verkar hänga med i mina svängar. Som exempel kan vi ta förra inläggets rubrik, "Svårt att ha de sämre". Jag hade alltså två meningar i mitt huvud som jag slog ihop till en, betydelsen blev dock en helt annan än jag tänkt mig.


Barnen har vart trötta av värmen, huset nästintill obeboligt med +28 grader inne och gräsklipparen ville inte samarbeta när jag behövde den. Ska jag fortsätta eller ska jag återkomma med mer positiva nyheter senare? Svar: B

Av Karolina - 23 maj 2014 21:37

Värme, sol, nyklippt gräsmatta, glass, mörkläggningsgardiner, grillad mat och ibland nöjda barn!

Av Karolina - 20 maj 2014 19:09

I söndags åkte jag norrut för några dagar i skolan, så här långt har det gått bra. Redovisningar och seminarium är genomfört och i morgon är det plugg plugg plugg som gäller. Johan har kastat loss och befinner sig till sjöss och farmor och farfar tar hand om busfröna där hemma. Enligt uppgift går de väldigt bra och barnen är helt slut efter en dag med fullt ös. Lekpark, museum och matning av elefant det är inget vi gör varje dag. Bilderna har jag snott från svärfar som mms:ade för en stund sen.       I lördags när Madde och Olle kom ner passade vi på att grilla i det strålande vädret. Tur det för i söndags öste regnet ner, men Eddi tyckte ändå att det var helt ok att gå ut i ballerinaskor och t-shirt.


Här uppe är det inte riktigt lika grönt men ack så mycket ljusare på nätterna. Jag somnade på planet i ett mörkt Stockholm och vaknade i ett ljust Luleå 1 timme senare. Den nedre bilden är tagen kl.00:30 på natten.    

Nu ska jag njuta av en helt ensam kväll, Krille sitter på flyget mot Stockholm för att fortsätta vakta kungen och drottningen så lägenheten är tom - ovant.


Av Karolina - 11 maj 2014 16:55

14 grader, inget vidare väder men sommaren närmar sig ändå med stormsteg. Blåbär, jordgubbsblommor och löjtnantshjärtan i blom.

Jag har jobbat mitt dygn och det gick bra. Lovisa hade skoj på kalaset, men det tog tydligen på krafterna för hon kastade in handduken först igår kväll 10 min innan Eurovision började. Edward höll ut längst men efter kl.21:40 hade Johan suttit själv i soffan.

Nu ska det lagas pizza och sen ska åtminstone mamma lägga sig tidigt ikväl.

Av Karolina - 10 maj 2014 10:21

Johan vaknade upp och tyckte att det var tråkigt att det redan var söndag, men blev sen på mycket bättre humör då han insåg att det bara var lördag. En hel dag extra ledigt. Bara de faktum att han blandar ihop dagar tyder ju på att mannen har för mycket ledigt. Tyvärr kommer det snart att bytas mot en period med betydligt mer jobb. Från och med v.21 och fram till midsommar kommer vi inte att se speciellt mycket av varandra, men det kanske är bra med en liten paus. Ytterligare ett tyvärr är att vi missar Johans 30-års dag eftersom han är till sjöss, men tårtan står förhoppningsvis redo när han kommer hem. Nu gnuggar jag geniknölarna för att komma på en bra present, får väl se vad plånboken och fantasin kan enas om. När det tog upp till diskussion vid middagsbordet i veckan så skanderade barnen "SMS-LÅNA! SMS-LÅNA!" men jag tror inte riktigt att de förstår vad det innebär.


För övrigt så går det sakta framåt med pluggandet, inte riktigt i den takt jag skulle vilja men jag kämpar på med mitt och förr eller senare så kommer allt att bli klart. Nu har jag lyckats klämma in några jobbpass också vilket är bra för juli månads ekonomi. Nästa söndag åker jag norrut för lite plugg i dagarna tre, Johan kastar loss och går till sjöss och barnen ska få lite specialtid med farmor och farfar.


Utsidan är fixad och klar inför sommarn, gräsmattan har fått topdress, lite extra gräsfrö och framför allt stora mängder vatten i och med de senaste dagarnas regnande. Jag vet inte om det är ren inbillning eller om det redan lyser grönare. Efter veckan i Luleå ska jag försöka plantera lite blommor, då borde frostnätterna vara över här nere.


Barnen är friska och krya, de har gått på på dagis hela veckan och vart nöjda med det. Edwards sovtid på dagen har minskat och nappen är inget han saknar. William övar på sin cykling och tog en runda runt kvarteret med Johan i går. 50 cyklade han själv, skrikandes och gråtandes, livrädd för att ramla eftersom han enligt egen mening INTE KAN CYKLA. Självförtoendet är inte på topp men vi vet ju sedan innan att han kommer att ta cykeln och bara dra iväg en vacker dag då humöret är rätt och viljan finns.


Lovisa fick sin efterlängtade hårfärg i går och valet var väl ganska enkelt, så klart blev det rosa. Sedan valde hon att köpa present till Elin för de pengar hon tjänat in till sin sparkcykel och oj vad skoj det var skoj att se henne när hon tillslut hittar något som hon var nöjd med. Jag och Johan hade sedan innan bestämt att om det visade sig att hon var så osjälvisk och prioriterade Elins present före sitt eget så skulle vi köpa henne den rosa sparkcykel hon så gärna ville ha så sagt och gjort. Hon provsparkade i affären, konstaterade att det var många veckors sparande kvar och ställde tillbaka cykeln. Lyckan i hennes ansikte när jag sa att vi kunde köpa den ändå eftersom hon varit så snäll, värt vartenda öre i världen!


Nu ska jag packa väskan, snart dags för jobb och mycket att fixa innan vi åker. Lovisa ska på kalas och grabbarna ska på picknick med pappa. Hoppas regnet håller sig borta.

Av Karolina - 5 maj 2014 11:55

5 nätter har gått, inte ett uppvaknande, inget skrik och tjafs. Dock hittade Edward två "lek"nappar i morse som nu tydligen duger att ha i munnen, icke säger mor och slänger dom snabbt i burken med de övriga.

Bäbistiden är över nu.

Nu låter jag hård och tuff men faktum är att han nästan valt de själv. Förra veckan fick vi springa runt som galningar och leta "rätt" napp vid läggdags och när tillslut ingen napp dög så fick han sova utan. Det gick som sagt över förväntan med noll problem så varför då erbjuda napp? Ett problem är dock lunchvilan som allt oftare uteblir då han har svårt att komma till ro, men det är ett problem vi får ta.

Presentation

En trebarnsmammas kaotiska liv...

Tidigare år

Arkiv

Sök


Ovido - Quiz & Flashcards