Jönssonligan!

Alla inlägg under september 2013

Av Karolina - 21 september 2013 19:23

Storkok med köttfärssås, sandpajer, tåsparkar, klubbfäktande och så avslutande tjej och kill film. Nu sover William, Wiggo och Edward på övervåningen, Elin och Lovisa ska sova i gästrummet men tittar just nu Trassel. En bra dag är till ända...

Av Karolina - 20 september 2013 16:14

En rastlös morsa och bristen på godis tog barnen, mamma och pappas plånbok till Icamaxi. Nu 30 minuter senare sitter två nöjda barn och kollar på en film, pappa kollar kontot och mamma håller på att få hjärnblödning pga av gangstern som försöker sno godis av sina syskon eftersom han sänkte sin påse på 15 minuter.

Ni anar inte vilka schyssta trix han kan göra när motivationen är den rätta.

Av Karolina - 20 september 2013 13:45

Idag har vi flyttat runt i förrådet, plockat in parasoll, krukor och dynor. Grillen fick gå varm en sista gång innan vintervilan. Vi har fantastiskt septemberväder och firade det med lunch på altanen.

Av Karolina - 20 september 2013 09:01

Passade på att göra ytterligare en laddning igår, men snart är äpplena slut. Eddi tycker det är väldigt gott!

Av Karolina - 19 september 2013 18:30

Projekt "4000kronors månaden" är iland. Den 25/8 bestämde jag mig för att testa att snurra runt matbudgeten på nätta 4000kr istället för 6000kr som vi normalt konsumerar upp. I dag när jag gjorde månadens sista handling konstaterade jag att jag klarat det med blöjor till den minsta inkluderat. Man kan ju då fråga sig hur? Nej jag har inte tömt kyl och frys, de är precis lika fulla som innan och vi har inte levt på uteslutande blodpudding. Jag har planerat som en galning och inte handlat en enda onödig pryl. Och nu ljög jag men bara lite, förra helgen unnade vi oss en familjepizza och denna helg ska vi dricka lite vin helt och hållet betalat med matkortet. Har bestämt mig för att köra på nästa månad också, om det går att klara sig på 4000 varför spendera mera?


Så dagen som gått. Wille har vart hemma från dagis, han hade lite lite feber i morse så det var inget att fundera på. Han har dock gått på precis som vanligt här hemma, lekt och pusslat. Man märker inte direkt att han är sjuk. De andra två har haft en bra dag på dagis och nu är det tre trötta barn som tittar på Nicke Nyfiken.


Johan slutade i förmiddags så jag har hämtat honom på jobbet. Sen har jag som sagt handlat, kollat in nya Jyskbutiken och fick med mig nya täcken och handdukar hem, planterat lite ljung i min kruka, kokat ärtsoppa och tvättat nerkissade kläder. Jag har också hunnit med att ta mig en välförtjänt vila under eftermiddagen så nu är jag pigg och glad, redo för några "Breaking Bad" avsnitt.


Kan också meddela att föregående natt gick så där. Wille vaknade först av mardrömmar och flyttade till Johans säng, Lovisa vaknade sen och fick ta min säng medans jag flyttade upp till Eddi som vaknat av sin systers dunkande. Jag är nöjd med att Eddi somnade och sov nästan hela natten i sin egen säng, mindre nöjd med att grinden måste vara stäng så att man måste springa så fort någon av de andra vaknar.

Av Karolina - 18 september 2013 20:49

Inget vi sysslar med när det är middag...
 

Av Karolina - 18 september 2013 20:27

I morse insåg jag att hösten till slut kommit för att stanna.   4 grader varmt och endast 21 grader här inne. Tur att jag slängde på barnen pyjamasar med långa ärmar och ben samt moccasiner på fötterna. Våra kära värmepanna är bra på alla sätt förutom när det blir snabba temperatursänkningar för då tar det 1 dygn innan temperaturen inne har stabiliserats. Kallast blir det på övervåningen där de tre småttingarna snuttar kudde.


Tog tag i min lilla trädgård i förmiddags. Rensat ut blommor som gjort sitt för längesen, tagit in all rabarber, krattat lite och funderat på vad jag ska fylla krukorna med här näst. Barnen var inte så nöjda med att vara ute så länge men lite fick jag gjort. Sen har jag tvättat undan all tvätt, skurat köksgolvet och i samma veva brutit sönder moppen (note to self: KÖP NY MOPP!), servat tre små barn och förberett morgondagens middag.   Här ska det kokas ärtsoppa - på riktigt.


Lovisa har pärlat och pärlat, Wille har vart hängig och efter lunch hade han lite feber så han har också tagit det lugnt och till och med pärlat en stund. Den enda som inte har förmågan att sitta ner är den minsta gangstern, myror i brallan. Edward klättrar på möbler, tömmer lådor, käkar hård makaroner och jävlas med sina syskon.    Nu ligger alla barnen och sover, jag ska också lägga mig. Antar att det kan bli en vaken natt med både den ena och den andra gossen.

Av Karolina - 17 september 2013 21:04

dom får hålla mig sällskap de sista vakna minuterna denna kväll. Eddi har precis somnat bredvid mig i soffan, den lille killen har sovit två gånger idag och var således inte alls trött när de två äldre somnade. Nätterna sedan han fick sin stora säng har vart så där, han vaknar och gråter men det mesta beror nog på den förkylning han dras med. Hostan är inte rolig på nätterna.

 

Lovisa har vart på Bamsegympa i eftermiddags, hon tycker att det är så skoj. Helt klart värt lite extra strul på tisdagarna. I dag åkte jag och grabbarna till en lekplats för att få tiden att gå och det var klart mycket bättre än att vänta i bilen.     Vi har experimenterat lite med alla äpplen vi fick av Marcus och Jossan i förra veckan. Marmelad kokade vi i helgen och Johan försökte sig på att göra äppelkräm till mellis. Så j-vla gott! Har några äpplen kvar så vi får väl se om vi kan testa på nåt mera.  

Presentation

En trebarnsmammas kaotiska liv...

Tidigare år

Arkiv

Sök


Ovido - Quiz & Flashcards