Jönssonligan!

Alla inlägg under september 2010

Av Karolina - 30 september 2010 16:08

William Per Dines Jönsson

   

   

Han kom till världen den 29/9 2010, kl.02:58 En riktig tungviktare på 4250g och 53cm.

 

Har kommit hem vid lunchtid idag och det här första dygnet hemma ska bara gå åt till att vila och mysa hela familjen. Uppdatering om förlossning och BB vistelse kommer så fort den nyblivna tvåbarnsmamman får en minut över...

Av Karolina - 28 september 2010 10:30

inhandlade nya glödlampor igår. Hallogenlampor, inte billiga och inte lätta att byta men tusan va bra dom lyser upp hela hallen nu. Behövs verkligen i det här höstrusket när man till och med tvingas använda dom dagtid.


I går eftermiddag fick vi besök av Lina. Efter flera veckor på böljan blå så har hon äntligen fast mark under fötterna och en hel vecka ledigt. Visan fick leka lite med tanten och jag fick anledning att käka några muffins och dricka stora mängder thé. Mycket uppskattat. Johan jobbade sent och kom inte hem förrän 19:15 så vi tjejer fick äta middag för oss själva. Första gången på väldigt länge och det "firades" med pannkakor.


Nu ska vi dammsuga lite efter Athena aka. Hårbollen, äta lunch och sen ut på promenad. Hoppas att vi inte blåser bort, det var nära igår...

Av Karolina - 27 september 2010 08:39

det bestod vår söndag av. Började med en lugn förmiddag, sovmorgon för maken dottern och schäfern. Jag vaknade såklart 06:45 men jag klagar inte, fick en dryg timme för mig själv och tystnaden. Vid lunch bestämde vi att vi inte kunde sitta hemma längre, packade ihop och åkte till Bomässan med Jossan, Marcus & Elin.


Köpte med mig några inrednings och trädgårdstidningar så nu ska jag samla inspiration. I övrigt var det inget speciellt som föll oss i smaken. Bubbelbad, braskaminer och villalarm är inget vi tänker investera i just den här veckan. Visan och Elin fick leka i de minilekland som dom byggt upp i mässhallen. Elin uppförde sig som vanligt medans Visan gjorde allt hon kunde för att smita så långt från mamma och pappa som möjligt.


Jossan och Marcus bjöd på fika efteråt. Visan hann med att möblera om deras vardagsrum och vi vuxna hann med att diskutera bilpriser, möblering och lite mer förlossning innan det var dags att åka hem. Avslutade helgen i soffan, som vanligt. En Visfis som inte ville sova förrän klockan slog 22:30 och ett par trötta föräldrar som stupade i säng efter söndagsfilmen.


Nu är Johan tillbaka på jobbet, veckan gick väldigt fort och känns så här i efterhand lite bortkastad. Hade ju vart bra om lillebror hade velat komma så att pappa hade kunnat vara hemma i några dagar - men inte. Nu får vi helt enkelt göra det bästa av situationen som uppstår när de väl blir dags.


Idag bjuder iallafall Karlskrona på höstrusk, regn och blåst. Vi ska ta oss upp på stan för att köpa nya glödlampor, behövs nu när höstmörkret sänker sig över stan...

Av Karolina - 25 september 2010 10:15

   Visans förkylning verkar ha gett med sig, hon har sovit från kl.20:30 till 07:50. Det kan man inte klaga på. Jag fick också ett mycket bestämt NEJ när jag frågade om hon ville stiga upp, man ska tydligen dra sig lite extra på lördagmorgon. När frukosten var framdukad så kom det ett MAMA från sovrummet och då var hon redo. Ibland är hon bara för söt.


Själv har jag vaknat kl.05, klarvaken utan chans att somna om. Kroppen har ställt in sig på nätter med dålig sömn så även om chansen finns att sova så går det inte. Nu får jag en hel timme för mig själv instängd i sovrummet med Melodikrysset som sällskap, så skönt!


Av Karolina - 24 september 2010 18:39

Har kört på som en galning med dammsugare och mopp under förmiddagen, det har dock inte gett något resultat på magen. Under eftermiddagen bytte jag strategi, fika och slappande. Inte heller det verkar ha gett någon effekt men skam den som ger sig.


Lina, Stina och lilla Molly har vart här och hållit oss sällskap och det var väldigt skoj. Visan var lite tveksam till den lilla 4 månaders bäbisen, hon är så van vid att alltid vara minst.

    

Nu ska jag parkera i soffan...Over and Out!  

Av Karolina - 24 september 2010 08:55

dagen med stort D är passerade men inte har vi blivit fler i familjen för det. Bara att börja räkna dagarna vi får plussa på, beräknad förlossning + 1. Känns inte så motiverande, men trösten är att han inte kan stanna där inne för evigt. Någon gång måste han ut och dagarna fram tills dess blir färre.


Utöver det har vi haft två helvetes nätter. Visan har vaknat en gång i timmen - minst. Näsan rinner men i övrigt är hon helt ok. Hon har några tänder som är på väg ner så jag är osäker på om det är förkylning eller bara munnen som spökar. Utan att gå in på närmare detaljer så kan jag säga att hennes magen inte heller är helt ok och det brukar för det mesta kopplas samman med tänder.


Nu är det städtime för min del, ska försöka få någon ordning på röran. Passar på att tvätta och kanske kanske skulle jag baka den där morotskakan som jag tänkt på så länge.

Av Karolina - 22 september 2010 19:26

Modemet slutade fungera på riktigt igår. En hel dag utan internet, gissa om man kände sig avskärmad från resten av världen. Nu har vi iallafall införskaffat ett nytt modem och ett snabbare bredband - funkar utmärkt så här långt.


Igår pluggade Johan så gott det gick, vi fördrev dagen med promenad, vila och paketöppning. Mormor, gammelmormor och morbror hade alla skickat saker till Visan och av en händelse så kom allt fram på samma dag.

    

Har precis slutfört en lite modevisning med (nästa) alla nya kläder, hon tröttnade så allt kom inte med.


Idag har Johan pluggat i två timmar sedan har han umgåtts med dottern medans jag tagit Athena på en timmes promenad. Väl hemma fick jag vila medans Visan och pappa gick till lekplatsen och sen handlade. Lyx och lyx...

Nu väntar vi på "Arga Snickaren", sen blir det sängen för mig. Imorgon är dagen med stort D, men tyvärr tror jag inte att det kommer någon bäbis då heller. Hela schemat spricker, men va ska man göra?

Av Karolina - 20 september 2010 18:34

Har valt kakel till huset nu, blir vita vägger och grått golv. Jag är långt ifrån säker på att det kommer att bli bra men det är bara att hålla tummarna. Vi kommer under inga omständigheter att göra om det i första taget. Det positiva med det neutrala färgerna är iallafall att man kan "piffa upp" allt med textil, handdukar och matta.


Bankmöte har vi också hunnit med, spärrförbindelse upprättade och byggkreditiv upplagt. Nu verkar nästan allt pappersarbete vara klart och grävandet och byggandet kan ta vid. 12 veckor kvar till inflytt, känns fortfarande helt overkligt med tanke på att det inte har tagits ett spadtag på tomten än.


Vi har fått se mer prov på Athenas knäppa sida idag. När vi kom hem efter mötena hade hon plockat ihop diskborsten, ett par smutsiga kalsonger och ett par illa luktande strumpor på sängen. Saker hon aldrig brukar röra, men hon är inte riktigt sig själv just nu.


Lovisa har sovit hela natten, utan minsta avbrott. Hoppas på det samma i natt, att hennes nattliga uppvaknanden bara varit nåt tillfälligt. Nu far hon runt som ett yrväder och jagar Athena, använder den sista energin innan sänggående. Antar att vi får vänta någon timme innan allt är förbrukat.


Sist men inte minst - magen. Det händer INGENTING så ni behöver inte oroa er. Lär dröja dagar/veckor innan det är dags. Inte minsta lilla känning eller tecken på att nåt skulle vara på G. Surt säger jag, för trött och leds är bara förnamnet på vad jag är.


Nu vill Johan att jag lägger in en rad om hur underbar han är så jag lyder order. Skämt å sido, jag är väldigt tacksam för att han är hemma just nu och att jag har världens bästa man är en underdrift. Även om jag har lust att klappa till honom ibland...

Presentation

En trebarnsmammas kaotiska liv...

Tidigare år

Arkiv

Sök


Ovido - Quiz & Flashcards