Jönssonligan!

Alla inlägg under juni 2011

Av Karolina - 27 juni 2011 20:31

På dagen två år sedan jag blev en Jönsson. Hur ska man sammanfatta den här tiden då? Den bästa i mitt liv? Absolut! Två fantastiska år, fyllda av både de ena och de andra miraklet. Några jobbbiga stunder, några stressiga stunder, några underbara stunder - men jag är så lycklig och stolt över min fina familj.


Nu har vi slagit till med lite storslaget firande, Johan oljar trappen och jag har plockar ihop efter dagens lek. Hoppas att vi kan få 20 lugna minuter i soffan innan vi båda somnar. Just nu har jag dagen till ära lite näsblod, men det blir inget akuten-besök den här gången.

Av Karolina - 25 juni 2011 08:55

Vi hade det toppen bra. Midsommarlunch, snapsvisor, lekar, jordgubbar och allt som hör midsommar till. Tyvärr fick vi ge oss när klockan slagit 20. Min röst var nästan helt borta och Lovisa var så trött att hon knappt kunde stå upp.

 

Lovisa fick lyxlunch innan vi åkte ut.

                

Av Karolina - 24 juni 2011 10:10

och midsommar. Vi inleder med en förkylning som slagit klorna i mig och Lovisa. Inte alls roligt, men vi hoppas den ger sig snart. Ingen feber, men täppta näsor och hosta får vi dras med. Idag ska vi iallafall åka ut till Kuggeboda och Linas midsommarfest. Äta lite god mat och dansa runt midsommarstången, sen får vi se hur länge vi orkar festa på.


Igår var det Lövmarknad i stan. Vi åkte in tidigt på morgonen, gick en tur bland alla marknadsstånd, käkade lunch och åkte hem. Fick med oss munkar, körsbär, jordgubbar och en ballong till Visan. Precis som vanligt när de är marknadsdags. Barnen var väldigt nöjda och trötta, sov resten av eftermiddagen precis som mamma. På kvällen gjorde Wille ytterligare ett framsteg, han lyckades krypa några steg. Knappt en halvmeter men ändå, det tar sig. Hans frustration är nästan helt bortblåst och det är väldigt skönt.

  

I onsdags hade Lovisa avslutningsfest på dagis så det var klänning, ballerinaskor och flätor i håret som gällde.

  

    

Nu ska jag vila i några minuter, sen är det dags att ta tag i packningen inför eftermiddagen och kvällen. En liten ipren i magen så ska jag nog orka en stund...

Av Karolina - 21 juni 2011 11:32

Vi har under en längre tid funderat på att skaffa hemlarm och under de senaste veckorna är det några olika företag som ringt på dörren. Nu ska vi verkligen ta tag i det här men vad ska man välja? Det finns för många allternativ och på det flesta hemsidor är det alldeles för otydligt vad man egentligen betalar för.


Ytterligare en djungel som vi börjat jobba oss igenom är bildjungel. Än är det inte dags att köpa något nyare men vi måste så smått börja fundera på vad vi egentligen vill ha så att man kan bevaka marknaden. Framför allt behöver vi veta ungefär vilka summor det handlar om, för billigt med bil det är det INTE. Besökte Ford igår och fick några ideér iallafall.


Beställde också allt material till altanen. På torsdag får vi allt hemkört, till och med skruvarna. Väldigt bekvämt. Vi ska väl börja med underredet så smått under helgen om vädret tillåter. På onsdag nästa vecka kommer min mamma & pappa och då får vi hjälp att slutföra bygget.


Nu ska jag och William äta lunch, sen är det hundpromenad, hämta Lovisa och sen en tur till stan för att köra hem bilen och handla lite mat.

Av Karolina - 19 juni 2011 21:22

Wille har under det senaste dagarna blivit väldigt frustrerad över att han inte kommer någon vart. Han gör tappra försök att krypa men det slutar alltid med att han ligger på mage och skriker. Dock har han under kvällen lyckats sätta sig upp för första gången på egen hand. Lycka är total iallafall hos Wille. Läggningen blev ju inte alls som jag tänkt mig. Brukar bara lägga ner honom och inom 5 minuter så sover han, men inte idag. Efter 5 sekunder satt han upp igen och så har vi hållit på fram tills nyss, 21:20.

  

Lovisa har kommit på vart mammam gömmer allt godis så ikväll stod hon i köket och skrek GOS! Bara att ge ungen lite godis, inte för att det är lördag men det känns nästan som semester för familjen nu och det ska väl firas.

  

Idag har vi gjort en utflykt till Kalmar. Jag har önskar mig pengar till altanmöbler i 30-års present och inför det inköpet har vi nu rekat marknaden. Jag har inte blivit ett dugg säkrare på vad jag vill ha, men det löser sig med tiden. Allt som inhandlades var ett par skor till Visan, plasttallrikar på Ikea och en skarvsladd. Marcus och Jossan hjälpte till med Athena så vi har kunnat ta all den tid vi behövde och det var riktigt skönt. Lina och Fredrik bjöd på kaffe, bullar och kladdkaka på hemvägen - inte illa.


Igår började vi dagen med att vila, jag löste Melodikrysset och på eftermiddagen begav vi oss till fam.Eklöv/Löfqvist Jag blev bjuden på en massa gott vin, vi fick super god mat och barnen lekte tills att de somnade. Precis som vanligt, men ändå lite bättre.


Och så fredag, vi hämtade pappa Johans present, bakade tårta och plockade blommor. Hade en lugn och stilla kväll, njöt av att ha familjen samlad igen. Inget märkvärdigt alls.

  

Nu ska jag krypa ner i sängen med en bok, imorgon ska vi kanske ta tag i altanen. Göra det första inköpen inför byggstarten som väntas ske om 1½ vecka.

Av Karolina - 16 juni 2011 19:01

Hade skrivit ett långt inlägg igår och precis när jag tryckte på "spara" knappen försvann allt. Istället för att kasta datorn i golvet så valde jag det mogna alternativet - stänga av och gå till sängs.


I går var jag super trött, vilade medans Visan var på dagis. Efter att jag hämtat henne promenerade vi med Athena en sväng. Sedan packade jag bilen och åkte för att handla blomjord, plantor, kruka och mat. På väg hemåt släppte jag av Lovisa hos Jossan. Hon var barnvakt medans jag tog med Wille på dagisträff. Jag har väl koll på det mesta som rör dagis men det var skoj att träffa de andra små barnen som också ska börja under hösten.


Jag dumpade en skitig unge hos Jossan och fick med mig en nybadad tös iklädd pyjamas hem. Det kallar jag barnvaktsservice. Ungarna somnade så klart direkt vi kom hem så jag fick några lugna timmar. Passade på att plantera blommorna och satte om min tomatplanta i en större kruka.


Idag har jag passat på att måla lite staket, det är fortfarande inte klart men de närmar sig. Sen har vi gungat, lekt i sandlådan och hängt tvätt. Athena har fått äta mat på gräsmattan, hon är väldigt understimulerad så jag försöker hitta på enkla små saker. Nu ska jag försöka lägga barnen och sen kommer maken hem - ibland har man tur!

Av Karolina - 14 juni 2011 19:12

one BIG NO NO!!!


Det programmet kommer Visan inte att se. Tur att det går rätt sent på kvällarna, då kan vi förhoppningsvis komma undan hela. Hon fick nyss syn på reklamen och står nu framför tv:n och är sur för att hon inte kan stå på huvudet. Ni fattar själva vart det här kan sluta.


Förövrigt försöker jag få ungarna i säng, lättare sagt än gjort. Wille vägrar vällingen, jag har lagt honom i sängen men han far runt som en tornado så de är väl snart dags att plocka upp honom igen. Visan springer runt och klättrar på allt hon kommer över och vägrar lägga sig. Ensamma mammas tålamod och ork tryter, känner att utbrottet är nära nu...

Presentation

En trebarnsmammas kaotiska liv...

Tidigare år

Arkiv

Sök


Ovido - Quiz & Flashcards