Jönssonligan!

Alla inlägg under december 2015

Av Karolina - 29 december 2015 22:23

För några veckor sen önskade jag mig några dagar då jag skulle få sitta ner med en tom kalender och bara vara lätt uttråkad. Tack tomten för den försenade julklappen. Vi har inte gjort mycket nytta för världen idag. Bestämde oss för att göra upp eld och grilla korv till lunch bara för att få ett projekt att fördriva tiden med.

Jag har sovit en timme på eftermiddagen, plockat lite med de jag känt för, barnen har slappat i soffan spelat tv-spel och sett på film. Så skönt så skönt!

Lovisa tappade sin tredje tand igår kväll. En mycket stolt tjej har väckt mamma kl04 för att visa att tandfeen har varit på besök och lämnat en guldpeng.

Nu ska jag lägga mig och fortsätta fundera på vad jag kan ha glömt på inköpslistan till nyårsmenyn.

Av Karolina - 28 december 2015 07:49

Det här galna året är snart till ända. Jag säger ju ofta att tiden går så fort men det här 12 månaderna tar priset. För ett år sedan ställde vi upp listor med plus/minus för en flytt till Stockholm. Sen följde försäljning av hus, köp av nytt, examen, jobb, utflytt, nytt jobb, nytt dagis, skolstart, inflytt och en hektisk vardag. På det kan vi också lägga på en känslomässig bergochdalbana för båda föräldrarna och lilla ligan. Om några dagar startar 2016, året vi ska fokusera på att landa i allt det nya. Vi har tjuvstartat med att bara toklata oss hos mormor och morfar. Dagarna fylls av lek, spel, fika och vila. Önskar att vi skulle kunna vara ute lite mer men det fantastiska vintervädret som var när vi kom upp förbyttes till regn och +3 grader som sedan blev till dagens -20. Gårdsplanen är glashal och snön stenhård. Sparken som mormor och morfar fick i julklapp har efter 2 dygn hunnit bli välanvänd.

Idag är vi ensamma, mormor och morfar jobbar. Maken och barnen sover än. Vi har skämt bort oss med sena frukostar då vi fått väcka barnen mellan 9-9:30 på mornarna. Vissa skulle kalla det lyx. Idag ska jag leta recept och planera nyårsmenyn inför torsdagen. Kanske tar vi en tur till Bränna, handlar lite mat och hälsar på Lars. Det förutsätter dock att bilen startar och det är ju ingen garanti med denna kyla.

Av Karolina - 27 december 2015 16:23

vinterhälsningen från ett snötäckt norr.            Vi har avverkat julhelgen. Tempot har varit lågt. Dagarna fylls av ätande, först frukost kl.09, förmiddagsfika, lunch kl.12, eftermiddagsfika, middag kl.17 och sen ett litet kvällsmål. Vågen har jag strategiskt placerat i garderoben där hemma så den plockar jag inte fram förräns mars månad är till ända.           Återkommer med bättre update inom kort, nu ska jag pyssla med minstingen. 

Av Karolina - 22 december 2015 06:28

In till city för att jobba sista dagen detta år. Mentalt har jag redan loggat ut och gått på semester och i eftermiddag får den fysiska personen haka på. Allt är redo för julfirande.

Av Karolina - 20 december 2015 06:57

med långa sovmornar. Om man vaknar kl.04:55 så hinner man tvätta, städa ur tvättstuga, dra i gång diskmaskinen och blogga innan klockan slagit 07:00. Sitter i soffan och dricker mitt te och tittar på Mitt i naturen, har precis lärt mig en del om andebjörnar. Inser att de är fjärde advent men jag väntar med ljusen till familjen kommer hem. Nöjer mig med julgran och tomtar, njuter lite extra när jag tänker på att det snart är julledighet.      Vi lämnar över till hantverkarna som står redo att ta itu med vår tvättstuga. Har tvättat all tvätt och nu tömt rummet. Lägger in några före bilder. Den fräsha tvättpelaren, den snygga gul/beige/orangea färgen och det läckra skåpen ska byta ut till något annat mer nedtonat Jönssonskt.   För övrigt har jag inte mycket storslaget att berätta om. Johan, barnen och Athena har varit i fjällen hela veckan och kommer förhoppningsvis ner idag. Väglaget är dock inte de bästa och hellre att de kommer en dag sent än inte alls. Barnen har åkt skidor, lekt på leklandet och bara haft det bra om jag ska tro på rapporterna jag fått.        Själv har jag jobbat, åkt hem, ätit middag i soffan, kollat igenom säsong 3 av Bron och somnat innan kl.21 varje kväll. Ett undantag då jag käkade middag inne i stan med Peter i onsdags. Kom i säng 21:30 och var trött som en gnu dagen efter men det var det värt. 


Helgen har gått i fixandets tecken. Julklappsinslagning, sorterat papper, tvättat och plockat ur skåp där sakerna bara samlats på hög efter flytten. Känner mig väldigt nöjd. Idag ska jag vika all tvätt, kanske packa lite då jag insett att det kommer att bli mycket jobb måndag och tisdag. Körde Matilda till kalas på Leos lekland och fick både fika, middag och vuxet sällskap i utbyte. Bra deal!

Av Karolina - 9 december 2015 06:42

Och där emellan är ett enda töcken. Snart är det jul och 11 dagar ledigt. Gissa om jag ser fram emot det. I helgen åkte vi ner till Blacksta för en micro-semester. Välbehövligt. Johan mötte upp oss där och påbörjad sin långa ledighet. Inget jobb på sjön förrän i mitten av mars vilket innebär att jag har full service hemma i över 3 månader. Grattis till mig.

Bilder från det blåsiga men ack så varma Blacksta. Och nedan bilder från tunnelbaneresan till Kersti och släktkalaset förra helgen. För barnen är det fortfarande en "cool grej" att åka tunnelbana.

Nu är jag snart framme på jobbet. Dags att ladda för dagens besök. Lovisa väckte mig redan 04:20, det kommer att bli en lång tröttsam dag detta.

Presentation

En trebarnsmammas kaotiska liv...

Tidigare år

Arkiv

Sök


Ovido - Quiz & Flashcards