Jönssonligan!

Alla inlägg under januari 2013

Av Karolina - 31 januari 2013 19:05

Supermum har vart på besök. Jag fick ett ryck, efter sjukdomar och innelek i flera flera dagar så behövde vi komma ut allihopa. Satte oss på bussen kl.10:30, intog lunch på McD, läste sagor och byggde pussel på biblioteket, fikade på 3G, klippte Visans hår, lekte på Marinmuseum och promenerade till vakten för att få skjuts hem med pappa kl.16:30 En hel dag i stan. Både barnen och mamma är trött efter allt håll i gång, men ack så nöjda efter dagen. Det blev en rätt sen middag, Johan håller nu på att snickrar och jag har bakat lite fildegsbröd - Supermum!

                         

Av Karolina - 30 januari 2013 20:12

Bilder på kvällens bygge. Skivorna kommer sakta men säkert på plats. Innan helgen är slut ska alla vara uppskruvade, iallafall om man frågar herr Jönsson. Jag tror att det kommer att gå alldeles utmärkt.     Och så bjuder jag på en bild på FANTASTISKA fru Jönsson som lyckas bringa ordning i detta kaos. Den nya mintgröna tröjan har gjort min annars rätt gråa dag lite ljusare. Måste hotta upp garderoben. Mer färg åt folket!  

Av Karolina - 30 januari 2013 09:23

Man kan inte låta bli att bli imponerad av deras förmåga att lära sig. Lovisa har använt surfplattan rätt länge och är nu en hejare på spel och pussel. Wille har aldrig fått chansen förrän nu när han vart sjuk men när jag sitter bredvid och ser honom spela kan man tro att han aldrig gjort annat.

För er andra som låter era barn använda surfplattan eller mobiler och ännu inte upptäckt spelet Villa Villekulla med Pippi Långstrump - ladda ner. Lovisa älskar det och det är faktiskt riktigt bra.

Av Karolina - 29 januari 2013 19:54

Herre gud, vad hände! Här ser ut som en byggarbetsplats i hela huset. Varenda rum fungerar som förråd. Vi kryssar fram mellan kartonger och skivor, den enda som tycker det är fantastiskt är lilleman.  

   

Av Karolina - 29 januari 2013 15:52

Det bara fortsätter och fortsätter. Edward är feberfri och pigg igen men Williams feber vägrar ge sig. Igår var han rätt pigg och orkade leka en hel del. Febern var inte så hög och jag var rätt inställd på att den skulle vara borta idag, men icke. Han har gått från sängen till soffan till sängen till soffan. Tror inte att han vart på benen mer än 15 minuter totalt på hela dagen. Feber är uppe på 40 grader och nu håller jag i stället tummarna för att det är det som behövs och att han mår fint i morgon.


Eddis har haft besiktning och klarade den galant med ett klart godkänt. 10740g väger han nu, ett halvkilo upp sen sist. Hörseln var det inget fel på och han verkar vara en normal unge i övrigt. Hans andra tand är snart framme, han har vart rätt grinig från och till i 2 dagar men nu jag tror att den trängt igenom skinner så nu blir det väl bättre.


Lovisa vägrade gå till dagis i morse och det var kanske lika bra eftersom jag aldrig fått med mig Wille på någon promenad. I går gick det med nöd och näppe. Fick mosa i hop Eddis ben och sen sätta Wille i fotändan på vagnen. Tur att vi har en vagn som jag inte direkt är rädd om.  

I morgon lämnar Johan bilen hemma så då kan jag köra Lovisa till dagis. Eventuellt blir det ett besök på vårdcentralen för Wille om febern inte blir bättre.


En kortis från de senaste dagarna då, söndag var så klart lugn. Pojkarna hade feber, jag slappade hemma, Johan och Lovisa var iväg på en liten shoppingtur. Lovisa hittade 100kr bland sina födelsedagskort och hon bestämde sig för att köpa "Trassel" som hon suktat efter i några veckor nu. Hon hade med sig sin plånbok och fick betala själv, efteråt hade hon konstaterat att "pappa jag var inte rädd, bara glad!" - 3 år och redan lycklig av shopping.


Måndag ljuva måndag. Flera cm kramsnö, sjuka barn, vagn och pulka till dagis och utan att orda allt för mycket om det så kan jag säga att kärringen kokade av ilska och pulkan följde inte med hem. Lovisa lekte hos Tyra hela eftermiddagen och jag skötte markservisen här hemma.


Nu måste jag göra ett ryck och få dagens middag lagad. Over and Out!

Av Karolina - 29 januari 2013 08:58

Den minsta i familjen blev igår 8 månader. Rotade fram bilder på hela ligan från 8 månadersdagen. Lika eller ej - syskonen Jönsson!

Av Karolina - 26 januari 2013 19:26

Edward och William har feber, inte jättehög men nog för att de ska sova/vila hela tiden. Det har med andra ord vart en rätt lugn dag här hemma. Jag och tant Lina åkte in till stan i förmiddags, köpt några småsaker och fick lite inspiration inför våren. Handlade med mig semlor hem som vi precis kalasat på. Nu ska jag lägga det yngsta och äldsta barnet, det mellersta sover redan i pappa säng.

Av Karolina - 25 januari 2013 06:08

Nu är det dags att avsluta v.4, bara 48st kvar av det här året. Här i Karlskrona gör vi det med kallt, men underbart fint väder. -13 grader visade termometern när jag klev upp kl.05:55 Hoppas det blir lite varmare så att vi kan ta oss ut under dagen. Övrigt som står på listan i dag är STORhandling, ytterligare en leverans av saker från Bygghemma (med två kollin a´65kg - vad har vi beställt!?), obligatorisk fredagsmysmiddag och "På Spåret". Johan funderar på att handla skivor till badrummet men jag vet inte vart i schemat det ska få plats.


Och så en kortis om veckan som gått (eftersom jag är så nedrans dålig på att uppdatera). I måndags var det dagis och jobb som vanligt. Jag och barnen fikade hos Veronika på eftermiddagen och det var den dagen. Tisdag var lite i en klass för sig vad gäller gnälliga barn och trött mamma. Lovisa skulle till dagis men efter en promenad till dagis full av skrik och gråt så bestämde jag mig för att lämna Wille i stället och ta med mig Visan hem. Resten av förmiddagen var ganska lugn. Efter att vi hämtat Wille åkte vi ner till Spandelstorp på att leka på draklekplatsen, 15 minuter hann vi vara på plats sen skrek Lovisa igen och skulle hem. Eftermiddagen fortsatte sedan så, skrik gråt och gnäll. När Johan väl kom hem (45min sen) så fick jag ett "lite" utbrott och kl.19 då sov mamma Jönsson.

   

Onsdag var en mycket lugnare och skönare dag då allt gick enligt plan och i går var en riktigt bra dag. Wille hade sin hemma dag så vi färgkordinerade flexitracksbanan och dansade till "Sjörövarfabbe". Efter dagishämtningen stannade vi ute en stund och sen bakade vi chokladbollar. Till middag fick vi sällskap av Petter och det kändes som om torsdagen slutade innan den börjat.

 

Och så en förkylningsupdate: Eddis har blivit riktigt förkyld, oklart om han har feber eller ej men jag hoppas det snart ger sig. De andra barnen är snorig men annars ok. Jag har lite ont i halsen men det är väl mer normaltillstånd eller nåt annat.


I onsdags bjöds det på pannkakor och ärtsoppa till middag - hade du frågat mitt 14-åriga jag hade nog svaret blivit "Fyf-n vad äckligt" men nu (snart) 32 år gammal och gift med en militär så är det vardag.

 

Nu ska jag äta frukost och kickstarta den här dagen!

Presentation

En trebarnsmammas kaotiska liv...

Tidigare år

Arkiv

Sök


Ovido - Quiz & Flashcards